טכנולוגיות רפואיות

התינוק סובל מאסטמה של העור? יש מה לעשות / ד”ר שמואל גור, מומחה ברפואת ילדים, יועץ למותג ”בפנטן” ומנהל מרכז בריאות הילד בכפר סבא.

עורו הרגיש של התינוק יכול לפתח תופעות שונות. אחת המטרידות שבהן היא אסטמה של העור, או אטופיק דרמטיטיס. יש מה לעשות בדרך כדי להקל את ההתמודדות

מאת ד”ר גור שמואל, מומחה לרפואת ילדים ויועץ למותג “בפנטן”

אחד הדברים המיוחדים המאפיינים תינוקות הוא עור הגוף שלהם. הוא רך ועדין במיוחד, מה שהופך את המגע בו ליוצא דופן ובו זמנית את השמירה עליו לאתגר בפני עצמו.

אחת התופעות העלולות להתפתח בעור התינוק היא “אטופיק דרמטיטיס”, או אסטמה של העור, תופעה המתרחשת הרבה בעונת החורף הקרה והיבשה. זו תופעה נפוצה יותר מכפי שנהוג לחשוב וכ-20% מכלל התינוקות בישראל מתמודדים עם מצב זה בשנות חייהם הראשונות, בנים ובנות כאחד. זו תופעה שאמנם חולפת באופן טבעי במרבית הפעמים, אך עשויה לגרום לסבל ולסיבוכים משניים. לכן כדאי ללמוד במה מדובר וכיצד ניתן לסייע לתינוק בתקופה זו.

השפעות גנטיות וסביבתיות

אסטמה של העור הינו מצב אופייני לגילאים הרכים אך עלולה להופיע גם בקרב מבוגרים. הסיבה להיווצרות מצב זה אינה ברורה דיה, אך עם זאת אנו מבינים כי הבסיס לבעיה היא תגובה חיסונית אלרגית, הגורמת לדלקת חוזרת מתמשכת בעור התינוק, שהיא למעשה אסטמה של העור.

אסטמה של העור יכולה להופיע בשילוב ממצאים אלרגיים אחרים כמו: אסטמה, נזלת אלרגית ורגישות למזון.

בבסיס התופעה ישנה משמעות לתורשה והגנטיקה משפיעה על היווצרות מצב זה. כלומר, הורים שסבלו בינקותם מאסטמה של העור “יורישו” לילדיהם את הנטיה הזו.

דלקת זו מופיעה בעיקר באזורי קפלים כגון הצד האחורי של הברכיים, במרפקים, במפשעה ומתחת לצוואר. את הסימפטומים מכירים הורים רבים שלילדיהם אין אסטמה של העור – אודם ותפרחת, תופעה המתרחשת באופן טבעי כתוצאה של גירוי, שיפשוף מקומי ולחות. במרבית המקרים התופעות הללו נעלמות מעצמן ואינן הופכות לאסטמה של העור.

התהליך האטופי-דלקתי של העור מתבטא בחזרתיות של המצב, כתגובה למגוון גורמים אלרגנים, חלקם חיצונים וחלקם פנימיים. הסיבוכים העלולים להתרחש הם זיהום משני של הנגעים, המתבטא באודם עז יותר, בכאב ובמצב האטופי גם בתחושה של גרד. במצבים אלו נהוג להתערב עם טיפולים שונים, אותם נפרט בהמשך.

בנוסף להשפעה גנטית ישנם גורמים ה”מעוררים” מצב זה. כאשר תינוק “רגיש גנטית” נחשף לגירויים דוגמת חום או גורמים אלרגניים דוגמת צמר וכימיקלים מסוימים, השילוב יעורר התקף של אסטמה של העור, בעוד שאצל תינוק שאינו סובל מהתופעה, לא תהיה תגובה מיוחדת.

הסיבה לשם של התופעה, “אסטמה של העור”, אגב, היא אחד הסימפטומים המאפיינים מצב זה הופעת ממצאים חסימתיים בדרכי הנשימה, הדומים לסימנים המתקבלים בעת אסטמה. עוד כדאי לדעת כי אסטמה של העור מופיעה בהתקפים וכאמור היא לרוב נעלמת לאחר מספר שנים.

מטפלים בעיקר בסימפטומים

לאור כל הפרטים הללו ניתן להבין מדוע טיפול באסטמה של העור הינו דבר חשוב. בהתאם, הרפואה מציעה מספר דברים שניתן לעשות. עם זאת חשוב להבין כי הטיפול מיועד לאזן במידת האפשר את התופעות השונות דוגמת גרד, למנוע את היווצרותן או החרפתן. הטיפול יכול לסייע בשמירה על עור לח, בשמירה על טמפרטורה תקינה ובטיפול בתהליך הדלקתי המקומי מתוך מטרה למנוע את התפשטותו. הרפואה אינה יודעת כיצד בפועל “לרפא” את האסטמה של העור.

מה כן ניתן לעשות? הטיפול מתבסס על טיפול סימפטומטי. כלומר, הפחתת הגרד על ידי טיפול בתכשיר אנטי-היסטמיני; שמירה על הלחות של עור התינוק תוך שימוש בשמני אמבט; שימוש במשחה שתעניק הגנה לעור, דוגמת “בפנטן” של חברת באייר, משחה למניעה וטיפול בתפרחת חיתולים המכילה פרו ויטמין B 5 ולנולין, המזרזת את תהליכי הריפוי והתחדשות של העור.  כמו גם במשחות / טיפולים שינסו לטפל במנגנון הבסיסי שהוא המנגנון האלרגי, כלומר משחות המכילות סטרואידים או משחות העובדות על המנגנון החיסוני התוך תאי.

חשוב ללכת לאבחון

גם אם אנו איננו יודעים עדיין כיצד לרפא את תופעת האסטמה של העור, טיפול נכון במוצרים שונים יכול להקל משמעותית על התמודדות עם ההתקפים השונים. חשוב לקבל ייעוץ רפואי מתאים כאשר התופעה מופיעה לראשונה כדי לדעת מה לעשות כדי להקל על חיי התינוק שלכם.

גם אם אינכם בטוחים, עדיף לקחת את התינוק לאבחון רפואי. הסיבה היא שחשוב לוודא, במידה ואכן מדובר באסטמה של העור, כי עורו של התינוק נשמר במצבו האופטימלי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה