טכנולוגיות רפואיות

מערכת ”שיקום מרחוק” ReAbility online , של מכון גרטנר בבית החולים השיקומי שיבא – מקום 1 בפרס לחדשנות בתחום הרפואה והבריאות מטעם TEDMED העולמי

הישג בינלאומי לבית החולים השיקומי שיבא: פרויקט טכנולוגי חדשני לשיקום מטופלים מרחוק  קטף את המקום ה-1 בפרס יצירתיות וחדשנות רפואית מטעם TEDMED , שלוחה של TED העולמי. השנה זו הפעם הראשונה שהתקיים בישראל אירוע TEDMEDLive Jerusalem Center 2014 הרשמי, זאת במקביל לאירוע טד-מד העולמי שהתקיים השנה בוושינגטון D.C הפרס בקטגוריית בריאות בר-קיימא הוענק ביום חמישי האחרון במסגרת אירוע יוקרתי שנערך בתיאטרון ירושלים.

ReAbility online (שיקום מרחוק) היא מערכת מהפכנית, פרי פיתוח ישראלי, המאפשרת שיקום מרחוק, בבית המטופל ובליווי צמוד של צוות מקצועי. הפרויקט מורכב משתי מערכות ממוחשבות המסייעות בשיקום מרחוק לסובלים מפגיעה מוחית נרכשת. מדובר בשירות Tele-Rehabilitation (שיקום מרחוק) המתבצע באמצעות המחשב הביתי של המטופל תוך ליווי מרחוק של מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת ופיזיותרפיסטים מומחים לשיקום בבית החולים.

המערכות מסייעות בטיפול בסובלים מפגיעה מוחית נרכשת כתוצאה משבץ, טראומה, טרשת, מחלות או זיהומים ומאפשרות שינוי בתפיסת השיקום במערכת הבריאות בארץ ובעולם. מערכת התנועה נעזרת במצלמת קינקט (מצלמה זהה לזו הפועלת על קונסולת ה- Xbox ) המותקנת על גבי המחשב הביתי של המטופל ומשמשת כ”מרפאה בעיסוק וירטואלית”. בעוד שמערכת שיקום השפה אשר פותחה בשיתוף מומחי בינה מלאכותית עולמיים וקלינאיות תקשורת בכירות משמשת כמעין “קלינאית תקשורת וירטואלית”. התוכנה מאפשרת למטופל לבצע בביתו תרגילי שיקום שפתי המותאמים אישית ליכולותיו ומצבו הרפואי.

לדברי פרופ’ מרדכי שני, מקים מכון גרטנר, חתן פרס ישראל, והיזם העומד מאחורי המערכת, מדובר בשירות מהפכני אשר שינה את מערך השיקום שהיה מוכר עד כה. תהליך השיקום הוא לטווח ארוך, באמצעות המערכת שלנו ניתן לעשותו בבית המטופל, בפיקוח מרחוק של אנשי מקצוע. אין לי ספק כי חדשות זו בשילוב עם יצירתיות, הם אלה שהובילו את TEDMED להעניק למערכת את המקום הראשון; מדובר בשינוי תפיסתי כולל של שירות השיקום שהיה מוכר עד כה.

פרופ’ זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי שיבא ברך את הזוכים ואמר כי מערכת השיקום מרחוק יחד עם טכנולוגיות מובילות נוספות אשר הן חלק בלתי נפרד מהמערך השיקומי בבית החולים שיבא, מציבות את בית החולים בקדמה הטכנולוגית והרפואית. השילוב של טכנולוגיות חדשניות מסוג זה והטיפול המקצועי הם אלו שהופכים את שיבא למרכז של מצוינות ומובילות. אנו מתגברים על הבדלים בין מרכז ופריפריה ועל המגבלות הפיזיות ומקפידים על המשכיות ההליך השיקומי גם בבית המטופל. המטופלים הם המרוויחים הגדולים ואנו נותנים להם עולם ומלואו על מנת להשיבם לתפקוד מקסימלי ככל הניתן לאחר הפגיעה”.

יורם פלדמן מפתח ומנהל פרויקט “שיקום מרחוק”, מטעם מכון גרטנר הפועל בשיבא: “מה שהתחיל לפני חמש שנים כרעיון עתידני והמשיך בהתנסויות ומחקרים על מטופלים בודדים רקם עור וגידים, משמש היום מאות אנשים ונהיה חלק אינטגרלי ממערכת השיקום בבית החולים השיקומי שיבא.  הזכייה מהווה הכרה בחשיבה היצירתית וביכולת הביצוע של הצוות המשולב שהוקם במכון גרטנר לפיתוח המערכת; צוות שכלל חוקרים, קלינאים ותכנתים. “המערכת יוצרת למעשה מציאות חדשה עבור המטופל וזה הישג גדול בראש ובראשונה עבור המטופלים שלנו אך גם לכל נושא הטכנולוגיות בשיקום. המטופלים מראים שיפור משמעותי בתנועה ובדיבור בעקבות העבודה עם המערכות גם במקרים בהם הטיפול נעשה שנים לאחר הפגיעה”.

פרופ’ שלמה נוי מנהל בית החולים השיקומי שיבא: “מאז הקמתו, בית החולים השיקומי שיבא מהווה חוד החנית בכל הקשור למערך השיקום של מטופלים מורכבים ביותר. השימוש בטכנולוגיה מתקדמת זו מצטרפת לקשת רחבה של טיפולים טכנולוגיים יחידים במינם שאנו מציעים במסגרת ההליך השיקומי של מטופלינו”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה