טכנולוגיות רפואיות

התמודדות עם מצבי לחץ וחרדה בראי הרפואה המשלימה

מצב חירום עלול להפר את האיזון בקרב גדולים וקטנים וליצור פחדים, טראומות ולחץ

* כיצד שומרים על נפש רגועה ומורידים את הדופק המהיר? איך ממשיכים לתפקד כשהצופרים מייללים והטילים רועמים?

 * כיצד מרגיעים את החרדות בקרב הילדים כשההורים עצמם מבוהלים?

* הרפואה המשלימה מציעה דרכים ושיטות יעילות שיסייעו להפיג את החרדות, יקלו על הלחצים ויאזנו את תפקודכם גם בימים הקשים.

באדיבות “כללית רפואה משלימה”

מצב חירום כמו זה שאנו חווים בימים אלה, בעקבות מבצע “צוק איתן”, הוא חוויה מפחידה לגדולים ולקטנים. יללות הצופרים, הריצה המבוהלת למרחבים המוגנים, ה”בום” שמגיע אחרי כמה שניות והכאוס שמתלווה לכל אלה, מלחיצים וקשים לעיכול. המחשבה שכאן מדובר “בדבר האמיתי” ובסכנת חיים קיומית וממשית, סודקת את חומות ההגנה ויוצרת טראומה הפוגעת בשלווה ובחיים התקינים.

בעיתות סכנה, אנשים ממשיכים לתפקד לאורך היממה על “תדר חירום” (בימים עברו, שימש תדר זה כאזהרה מפני סכנה קיומית כמו למשל מחיות טרף). תדר החירום הזה קיים אצל בני האדם גם כיום ובמצבי חירום והישרדות הוא מתאפיין בדריכות גבוהה לאורך היום. בזמן סכנה (למשל בעת צפירה) הוא מייצר עוררות יתר, דופק מהיר ונשימה שטחית. הפרשה של הורמוני סטרס והורמוני הסתגלות כמו: אדרנלין וקורטיזון מסייעים להפעיל את הגוף בצורה מיטבית ובכך לסייע להישרדות.

אולם שימוש במנגנון זה לאורך זמן, יכול לגרום לכאבי ראש, כאבי שרירים, עייפות ועוררות בו זמנית, קשיי הרדמות ושינה לא רצופה וכמובן חרדה, בעיות עיכול, ועוד….

הדרך הטובה ביותר להירגע היא לנסות ולשמור ככל האפשר על שגרת חיים. תחושת שליטה במצב עוזרת לשמור על רגיעה כמו גם ההישארות בסביבה מוגנת ומוכרת, סמוך למרחב מוגן בבית עם חפצים מרגיעים כמו שמיכה נעימה, כוס תה, ספר טוב או מקלט הטלוויזיה שלא מכוון על דיווחים שוטפים אלא על תוכניות שיגרתיות ועבודה שוטפת במשרד במידה וזה אפשרי.

מומלץ לשוחח, עם בני משפחה, חברים ושכנים, ובעיקר להבין שזה לגמרי נורמאלי להרגיש לחוצים וחוששים בעת הזו.

אפשר גם ליישם תרגיל הרפיה שיקל על תופעות הלחץ והחרדה בתוך הבית:

יש להתמקם בתנוחה נוחה, רצוי בישיבה על כיסא או כורסא נוחים עם גב זקוף וידיים על הברכיים (מי שסובל מבעית גב יכול לבצע את התרגיל בשכיבה על הגב או לבחור תנוחה שלא מכאיבה).
כעת עוצמים עיניים, נושמים בטבעיות – נשימות ארוכות, ללא מאמץ, ממקדים את תשומת הלב בנשימה וחשים כיצד היא מתפזרת פנימה לתוך הגוף מטה עד הרגליים ואיך הנשימה מוציאה החוצה את האוויר ואת הלחץ מכל הגוף.
נחוש שעם כל נשימה מתמלא הגוף ברוגע ובשלווה, ועם כל נשיפה משתחרר המתח. חשוב לציין שהנשימות מתבצעות באופן טבעי ללא התערבות בקצב.

כעת נדמיין כיצד חמימות נעימה יורדת מהראש לכתפיים, ידיים, חזה, בטן וגפיים וגורמת להרפיה, שחרור והרגשה נעימה בכל שרירי הגוף. עם השגת ההרפיה פותחים עיניים  וחוזרים לשגרה בצורה הדרגתית. משך התרגיל 5-10 דקות פעמיים שלוש ביום לפי הנדרש.

כיצד מתמודדים עם ילדים המצויים בחרדה?

המבוגרים הם הסמן ומקור הכוח של הקטנטנים. על כן, כל לחץ מצידם, מתפרש אצל הקטנים כאותות מצוקה, ואם הגדולים חרדים הרי שהקטנים חרדים שבעתיים.

ילדים עשויים לבטא מצבי לחץ באמצעות בכי, עוררות בלילה ונדודי שינה, עצבנות יתר, רצון לשהות בקרבת ההורים ולהיות “על הידיים” לזמן ממושך, “נדנוד” והתעקשות על דברים רק על מנת לזכות בתשומת לב, הרטבה, חוסר תיאבון ואפילו עלייה בחום הגוף.

תפקידם של ההורים והמבוגרים הוא להבין ולהכיל. לא לכעוס או לגעור בילד כשהוא בוכה ולא לומר משפטים כמו “אל תפחד, זה שום דבר”. מגע פיזי מאוד מרגיע  ולכן מומלץ לחבק וללטף את הילד, לעטוף גם אותו בסביבה מוכרת, וכשאפשר לעסוק במשחק  פיזי המלווה בתנועה בתוך הבית . יש לשמור על השיגרה המקובלת בבית ככל שניתן כדי לתחזק את המסגרת המוכרת לילד שמעניקה לו ביטחון ואומרת לו בצורה לא מילולית “אל דאגה הכל ממשיך כרגיל”.

כיצד עוזרת הרפואה המשלימה במצבי לחץ וחרדה?

הרפואה המשלימה היא רפואה הוליסטית המטפלת בגוף-נפש ורואה את האדם כיחידה שלמה. על כן היא מתאימה במיוחד למצבי מצוקה בעיתות חירום, הנובעים מהנפש ומשפיעים לא אחת גם על תפקודו הפיזי של האדם. בעזרת השיטות השונות המוצגות להלן, ניתן להשיב לגוף את ההרמוניה ולנפש את הרוגע ואת שמחת החיים הנעלמת במצבי חירום, להתמודד טוב יותר עם לחץ וחרדות והכי חשוב, להירגע.

הנה כמה מהשיטות שיסייעו לכם ולילדיכם:

רפלקסולוגיה: שיטת טיפול המתבססת על העיקרון לפיו כף הרגל היא מפה של יתר איברי הגוף. על פי תיאוריה זו, עיסוי אזורים שונים בכף הרגל, מביא לתגובת רפלקס באיבר הספציפי לאזור המגע, ומסייע לו להתרפא. לדוגמה – עיסוי קשת כף הרגל יגרום לאיזון פעילות המעיים ואילו עיסוי מרכז כף הרגל בנקודות מסוימות קשור למקלעת השמש ויאזן מצבי חרדה, וכדומה. הטיפול כשלעצמו נעים מאוד ומרגיע וגם תוצאותיו, מביאות להפגת מתחים ופחדים ולשחרור לחצים בקרב מבוגרים וכמובן גם בקרב ילדים שמאוד אוהבים את המגע והעיסוי העדין.

רפואה סינית: שם כולל לטיפולי מגע ודיקור, המסייעים להחזרת הגוף לאיזון (המופר בקלות בעתות מתח וחרדה) ולהפגת מתחים ופחדים. הרפואה הסינית מציעה טיפול בשיאצו או טווינא ובדיקור טיפול פשוט שאינו כרוך בכאב, מצוין לגדולים ולקטנים ואף לתינוקות בני יומם. הדיקור הנעשה על ערוצי מרדיאנים (ערוצי אנרגיה) בגוף, פותח אזורים חסומים, מביא לרגיעה והקלה נפשית וכן לריפוי ושחרור שרירים תפוסים ודלקות כתוצאה מלחץ.

פרחי באך: 38 תמציות פרחים וצמחים, מצוינות להרגעה, שכל אחת מהן קשורה למצב נפשי מסוים. תמציות פרחי באך נרקחות לאחר שהמטפל שומע מה מפריע לאדם שמולו פחד, בדידות, ואולי חוסר ודאות? ייאוש ודכדוך, דאגת יתר לאחרים ואולי חוסר עניין במתרחש סביבו? לאחר התחקור מתאים המטפל תמצית למטופל, המבוססת על כמה צמחים, אותה נוטלים מתחת ללשון מספר פעמים ביום. כיוון שמדובר בתמציות צמחיות, ניתן ליטול אותן בכל גיל. לדוגמה:

ASPEN תמצית שמתאימה לטיפול בפחדים וחרדות מדברים לא ברורים או לא ידועים ולתחושה שמשהו לא טוב עומד לקרות.

MIMULUS מטפלת בפחד מדברים ברורים וידועים כמו פחד מהחושך, פחד ממצבי חירום ומצוקה, פחד נטישה או חלומות רעים, ועוד.

ROCK ROSE מסייע במצב של חרדה או פחד חריפים ותגובות קיצוניות.

RED CHESTNUT מסייע במקרי דאגנות יתר הגורמים הפרעה בשגרת היומיום.

הומיאופתיה: דוגלת ביכולתו של הגוף לרפא את עצמו. שיטה המבוססת על מתן תמציות צמחיות מדוללות בריכוזים נמוכים המכונות “רמדיס” המשפיעות על גוף-נפש ומעוררות את הגוף לאזן את עצמו. גם במקרה זה מתבצעת התאמת הרמדי למבוגר או לילד לאחר תשאול והבנה הקשורה באופי, הרגלים, מבנה גוף, צורת חשיבה ומרכיבים רבים נוספים. ככל שהתרופה מתאימה יותר למגוון הנתונים – כך סיכויי ההצלחה של הטיפול גדולים. השיטה יכולה לסייע במקרים של דיכאון, פחדים וחרדות, אי שקט, דאגות קיצוניות ועוד והיא מתאימה לילדים ולמבוגרים.

ביופידבק, משוב ביולוגי: שיטה פשוטה לביצוע, במהלכה המטופל מתחבר לאלקטרודות המודדות את רמת הדריכות שלו, את המתח, הדופק וכדומה. המטפל מלמד אותו שיטות המסייעות לו לשלוט בעוררות היתר ובנשימה המהירה וכך לווסת את הדופק ולייצר התניה. בכל פעם שהוא חש בלחץ המתקרב הוא מייצר תגובות מרגיעות ומחזיר את המוח למצבו הבסיסי. בדרך זו, לומד המטופל לרכוש מיומנות ולשלוט בהתקפי חרדות, בלחצים ובאימה וחייו חוזרים למסלול רגיעה. שיטה שפועלת בהצלחה בקרב מבוגרים וילדים כאחד (ילדים מגיל גן חובה ואילך).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה