טכנולוגיות רפואיות

מהו הטיפול הטוב ביותר בחולים עם אנגינה יציבה? (BMJ)

ממטה-אנליזה חדשה להערכת הטיפול הטוב ביותר בחולים עם מחלת עורקים כלילית יציבה, עולה כי שילוב טיפול תרופתי עם רה-וסקולריזציה עם PCI והכנסת תומכנים מצופי תרופה מדור חדש כלומר, תומכנים מצופי Everolimus ו-Zotarolimus) מלווה בשיעורי הישרדות טובים יותר בהשוואה לגישה ראשונית של  טיפול תרופתי אופטימאלי בלבד. לא תועד יתרון דומה ל-PCI עם הכנסת תומכני מתכת ערומים או תומכנים מצופי תרופה מדור קודם.

מבין שיטות רה-וסקולריזציה שנבחנו, רק ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים והכנסת תומכנים מצופי תרופה מדור חדש הביאו להפחתה משמעותית של הסיכון לאוטם שריר הלב, בהשוואה לגישה ראשונית המבוססת על טיפול תרופתי בלבד. ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים הביא גם לירידה החדה ביותר בצורך בפעולות רה-וסקולריזציה נוספות. עם זאת, תוצא הסיום לא היה משמעותי עם כל אפשרויות התערבות כלילית מילעורית, למעט אנגיופלסטיה פשוטה עם בלון. מבין התומכנים השונים, תומכנים מצופי תרופה מדור חדש לוו בשיעורים הנמוכים ביותר של פרוצדורות רה-וסקולריזציה נוספות, לאחריהם תומכנים מצופי-תרופה מדור מוקדם ואחרונים היו תומכני מתכת ערומים.

הסקירה כללה למעלה מ-93,000 חולים עם מחלת עורקים כלילית יציבה או לא-יציבה, עם למעלה מ-100 מחקרים אקראיים, שפורסמו בין השנים 198-2013 וכללו לפחות שישה חודשי מעקב ולפחות 100 משתתפים בכל קבוצת טיפול. כל המשתתפים אובחנו עם מחלת עורקים כלילית יציבה, עם או ללא תסמינים. בכל המחקרים נערכה השוואה בין גישת טיפול תרופתי ובין רה-וסקולריזציה.

במחקר COURAGE המפורסם לא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעורי תוצאי סיום קליניים קשים (תמותה, אוטם שריר לב ואירועים מוחיים) במהלך חציון של 4.6 שנים לאחר הקצאה אקראית לגישות טיפול תרופתי עם או ללא PCI.

מהנתונים עולה כי תומכני מתכת ערומים היו הנפוצים לשימוש בפעולות PCI במחקר COURAGE וכי הטיפול התרופתי במחקר היה מוגדר היטב; הטענה הייתה כי ייתכן ושני אלו תרמו לדמיון בתוצאות עם שתי גישות הטיפול. הסקירה הנוכחית תומכת בטענה כי תומכנים מצופי תרופה מדור חדש מביאים לתוצאות קליניות טובות יותר במקרים אלו, בהשוואה לתומכני מתכת ערומים וכי התועלת של תומכנים מצופי תרופה השתפרה עם התפתחות הטכנולוגיה.

BMJ 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה