טכנולוגיות רפואיות

ועל סייטן כבר שמעתם?/ ד”ר אסנת רזיאל, המנהלת רפואית של מלב”י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר באסיא מדיקל

הוא הלהיט התזונתי האחרון והוא מגיע, כמו הרבה מאד דברים אחרים, דווקא מסין. הוא עשיר בסידן ובמינרלים נוספים, וכן, הוא דל קלוריות במיוחד, 136 קק”ל, וכן, יש לו תכונה מופלאה נוספת אחרת שהופכת אותו לאטרקטיבי במיוחד.

ד”ר אסנת רזיאל

הסייטן הוא מאכל חלבוני העשוי דווקא מגלוטן המצוי בחיטה, לפיכך באם יש לכם רגישות לגלוטן, הוא לא נועד עבורכם. אבל לאחרים הוא יכול להפוך לתוספת מצוינת בתזונה. הכנתו של הסייטן נעשית על ידי שטיפת בצק העשוי מקמח חיטה עד להמסת העמילן שנמצא בו. הסייטן נפוץ מאד כתחליף בשר בשל הדמיון החיצוני שלו לבשר בסיום תהליך העיבוד שלו ובשל המרקם שלו. אם עד לרגע זה הכרתם את הטופו בלבד כתחליף לבשר, יהיה לכם נעים להכיר את הסייטן שהוא תחליף אחר ויכול לעבוד עבורכם במידה ואינכם חובבים טופו. כמו הטופו, הסייטן מצליח לתפוס במהלך בישול כל טעם שתרצו לתת לו והוא משמש כספוג של ממש למגוון ושלל טעמים ומכאן האטרקטיביות הגדולה שלו אך בניגוד לטופו טעמו עשיר יותר.

מקורו של הסייטן הוא כאמור בסין, הוא מאכל חלבוני בעיקרו ולפיכך יכול להוות תחליף נהדר לבשר. האגדה מספרת כי נזירים בודהיסטים שדתם אוסרת עליהם אכילת בשר, הם אלו שפיתחו את הדרך לעבד את הסייטן מכיוון שהיו חסרים בפולי סויה. משם התפשטה הכנת הסייטן ליפן והוא הפך לרכיב שכיח במיוחד במוצרי מזון רבים אותם נהוג להכין ממנו.

השם סייטן (Seitan) הינו חידוש לשוני מהמאה ה-20. ג’ורג’ אוסווה, מייסד המקרוביוטיקה, המציא את המילה, שפירושה המילולי “עשוי מחלבון”.

הסייטן נפוץ כיום בקרב בודהיסטים וכן בקרב צמחונים וטבעונים רבים. בעולם המערבי (ובישראל) ניתן להשיגו בעיקר בחנויות טבע בצורתו המוכנה, אין צורך להתעסק בהכנת המוצר עצמו אלא רק להתאים אותו ולהפוך אותו לתבשיל המועדף עליכם.

להטמעת המוצר בארץ, אחראים דווקא קהילת העבריים מדימונה אשר עלו מארצות הברית (שם היה מוכר הסייטן בקרב טבעונים כבר בשנות ה-60), והם ידועים כמי ששומרים על אורח חיים טבעוני.

ניתן כעת למצוא את הסייטן בכל חנויות הטבע בארץ, והגם שהוא נחשב לאחד מן המאכלים הטבעוניים המובהקים, הוא עושה בשנים האחרונות הגירה של ממש אל תפריט אוכלי הכול אשר מבקשים להמעיט באכילת בשר ככל האפשר אבל בו בעת לא להחסיר את הערכים התזונתיים החלבוניים מן התפריט.

יחודו של הסייטן כספוג טעמים של ממש יכול להוליך שולל בקלות גם קרניבורים ותיקים אשר יטעו לחשוב בעת האכילה כי מדובר בבשר עוף. הסטיין מצוין בכל דרך בישול שהיא אך הוא מצוין בעיקר בטיגון ובהקפצה. חיתכו אותו לרצועות על מנת שיספוג את מקסימום הטעם מן התבשיל שלכם.

נכון, הסייטן אינו חלבון מלא ואינו יכול להוות תחליף מוחלט לבשר שכן הוא חסר את חומצות האמינו אבל אותן ניתן להשלים ממזונות של קטניות אחרות כגון חומוס שעועית או עדשים.

ניתן כיום ניתן לרכוש סייטן מוכן במגוון צורות:‏‏ בטעם טבעי, מתובל, מצונן וחתוך לפרוסות, בדומה לצלי או לשניצל או קפוא לגמרי.

הסייטן הנמכר בארץ מגיע במרבית המקרים ממפעל “טבע דלי” אשר שייך לקהילת העבריים בדימונה אשר פיתחו מיומנות גבוהה גם ביצורו בכמויות מסחריות והם התומכים הנלהבים ביותר שלו ומטיפים לערכיו התזונתיים הטובים לנו.

מוקפץ או מבושל, מאודה, או אפוי בתנור, נסו את הסייטן, הוא יכול להוות תוספת מפתיעה לתפריט מאוזן ותחליף נהדר אשר יסייע לכם להפחית בצריכת הבשר בתפריט שלכם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה