טכנולוגיות רפואיות

פיתוח פתרונות טכנולוגיים לחולים במחלות כרוניות ומצבים רפואיים קשים להתמודדות

מערכת המאפשרת מעקב אחרי שימוש של המטופל בתרופה ומאפשרת להזכיר לו אם שכח לקחת אותה

טבעת שמנטרת רעד אצל חולי פרקינסון

ועוד חידושים שונים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין חברת Abbvie לבית הספר למדעי המחשב במסלול האקדמי המכללה למינהל

שיתוף פעולה ייחודי זה מאפשר פיתוח פתרונות טכנולוגיים לחולים במחלות כרוניות ומצבים רפואיים קשים להתמודדות

בית הספר למדעי המחשב של מסלול האקדמי המכללה למינהל וחברת התרופות הבינלאומית Abbvie”“, החלו לאחרונה בשיתוף פעולה, ייחודי מסוגו, שמטרתו פיתוח של פתרונות טכנולוגיים שישמשו חולים במחלות כרוניות , חלקן נדירות, ומצבים רפואיים קשים ויסייעו להם בכך שיקלו עליהם את ההתמודדות עם המחלה.

מדובר בחממה לפיתוח אפילקציות רפואיות ואורח חיים בריא. לצורך פיתוח האפליקציות, נחשפו הסטודנטים לעולם הביו-פארמה, למומחים רפואיים, רוקחים ומטופלים, על מנת שישכילו להבין מהם הפתרונות הנדרשים לכל הצדדים. במקביל, בפן הטכנולוגי-מדעי הונחו הסטודנטים ע”י מרצים מביה”ס למדעי המחשב, ד”ר רפי ברכאן שהינו רופא, וכן חוקר בתחום בינה תהליכית ומחשוב תהליכים רפואיים, אודות העולם החדשני של healthcare technologies, ד”ר עמית דביר מומחה בתחום התקשורת וד”ר משה בוטמן מומחה לעיבוד תמונה ולמידה ממוחשבת.

לצורך פיתוח האפליקציות ערכו הסטודנטים מחקר מקדים, במסגרתו התוודעו למחלות שונות, למדו על צרכי החולים, על המגבלות עמם הם חיים וקשייהם, כשלבסוף פיתחו אפליקציות שנועדו לסייע לחולים עמם הם נפגשו.

בין האפליקציות שפותחו:

“Chip on Syringe” מערכת המאפשרת מעקב אחרי שימוש של המטופל בתרופה ומאפשרת להזכיר לו אם שכח לקחת אותה.

”Psychiatric monitoring game” – משחק המזהה על פי פרמטרים מוגדרים את מצבו הנפשי של המטופל בזמן שבין המפגשים אצל הרופא

“Mentoris” – משחק הבנוי על בסיס מערכת “קינקט” ומאפשר למטופלים מבוגרים לבצע תרגילי התעמלות ופיזיותרפיה מבלי לצאת מהבית. המערכת יכולה לשדר את מצב המטופל, ולוודא שמצבו הבריאותי תקין במהלך הפעילות.

“Pmonitor” – טבעת (כרגע בעזרת סמארטפון) שמנטרת רעד אצל חולי פרקינסון. המטרה היא לנטר מצב המטופל במהלך היום עם אינדיקציה לזמן לקיחת התרופות.

“Axial-Spa” – שימוש במערכת ה”קינקט”, לבניית מערכת המבצעת חלק מהמבדקים שבבדיקת הBASMI  (בודק את מצבו הפיסי של החולה) ולהעביר תוצאה למחשב הרופא, וכמו כן לבצע אנטיגרציה בינם לבין בדיקות נוספות (דם, ושאלון כאב)

” Diagnosis of destructive foods in Crohns disease”– תוכנה שמספקת לחולים רשימת מוצרים שעלולים לגרום לו לתחושה רעה בעקבות אכילתם, על בסיס דיווח של מטופל על צריכת מזונות שונים והתחושות בעקבות האכילה. המערכת מכילה נתונים על המזונות השונים מפורקים למרכיביהם,  ויודעת לעשות את הקישור בין מזונות מדווחים- תחושות-מזונות במאגר.

לדברי ד”ר רפי ברכאן: “הפרויקטים נוצרו כתוצאה מאינטראקציה של סטודנטים למדעי המחשב, הנמצאים בשנת לימודיהם האחרונה, עם עולם התוכן הרפואי, ובפרט עם האתגרים הגדולים מולם הוא ניצב. אנו נמצאים היום בנקודת זמן שבה עולם הרפואה צמא לפתרונות טכנולוגיים לבעיות ולאתגרים, אשר ייטיבו את הטיפול הרפואי בכל המישורים. בחרנו בעיות ואתגרים הרלוונטיים לסטודנטים למדעי המחשב, והם הוגדרו ועוצבו באופן ראשוני על ידי ביה”ס למדעי המחשב וחברת abbvie. באתגרים מסוג זה ישנה חשיבות רבה לחשיבה מחוץ לקופסא, ובהקשר זה גם לשיתוף סטודנטים שבידיהם כלים שנרכשו במהלך שנות לימודיהם בתואר, היכולים להציע פתרונות טכנולוגיים ריאליים, ולערוך בדיקת היתכנות שלהם בטווח הזמן הקצר העומד לרשותם. השאיפה היא כי על בסיס אב טיפוס זה ייבנה בהמשך מוצר מסחרי שייתן פתרון מלא לבעיה”.

תמי אלטרץ, מנכ”לית abbvie ישראל מסרה כי בכוונת החברה להמשיך ולהשקיע בשוק הישראלי ולקדם שיתופי פעולה עם גופים ומוסדות: “כחברת ביופארמה עולמית, מבוססת מחקר רפואי המתמקדת בפיתוח ושיווק פתרונות וטיפולים מתקדמים, אנו פעילים בכ-170 מדינות, לרבות בישראל. שיתוף פעולה ייחודי זה בין תעשיית הביופארמה לאקדמיה, רופאים ומטופלים, מדגים את המחוייבות שיש לנו לפיתוח טיפולים המביאים לשינוי אמיתי בחיי החולים וכן למציאת פתרונות מגוונים שיקלו על החולים ויאפשרו להם התמודדות טובה יותר עם מחלתם.

מוסיף ד”ר יהודה אלמליח, דיקאן בית הספר למדעי המחשב במסלול האקדמי המכללה למינהל, “שיתוף הפעולה עם abbvie, משתלב עם חזון ביה”ס למדעי המחשב במכללה למנהל, הדוגל בשילוב שבין התיאוריה והפרקטיקה. כוחו של פרויקט זה הוא בחיבור בין הסטודנטים לצרכים האמתיים של חברות מובילות בתעשייה. שיתוף פעולה זה מועיל לכל הצדדים,  מכיוון שהוא מקדם חשיבה יצירתית  ורעיונות חדשים, כמו גם מבט ייחודי לסטודנטים על שוק העבודה על צרכיו”. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה