טכנולוגיות רפואיות

שלום ולא להתראות לשיניים התותבות…הטכנולוגיה שמחליפה השתלת שיניים/ דר’ רפאל בבקוב, רופא שיניים, מנהל מרפאת רפאל

בשורה לסובלים מסכרת, אוסטאופורוזיס, מחלות לב ובעיות אחרות, שאינם יכולים לעבור השתלות דנטליות: שיטה זעיר פולשנית, שאינה כרוכה בפרוצדורות כירורגיות של השתלות עצם והרמת סינוס, תאפשר מעתה גם לכם ליהנות משיניים חזקות ויפות, וכל זה בתוך יום אחד בלבד

עבור מרבית האוכלוסייה שתלים דנטליים הם פתרון אולטימטיבי במקרים של שיניים חסרות. אולם לאנשים רבים אין די עצם בלסתות עבור השתלים, ולכן הם נדרשים לעבור פרוצדורות מקדימות להחדרת השתלים. “כ-70% מהמטופלים בשיטות  המסורתית נזקקים להשתלות עצם לקראת החדרת השתלים”, מסביר ד”ר בבקוב. “יש צורך במינימום של כ-10 מ”מ אורך ו-4 מ”מ רוחב על מנת להחדיר שתל לעצם הלסת, ולמטופלים רבים אין את המינימום הנדרש”. 

בהעדר עצם בכמות מספקת, רופא השיניים מבצע פעולה מקדימה שבה הוא משתיל עצם לאזור המתאים. השתלת העצם היא פעולה כירורגית פולשנית וממושכת, הכרוכה בכאבים וגורמת לסבל רב.

אולם בעשור האחרון הגיעה לארץ שיטת טיפול חדשה, all on 4 המאפשרת השתלת שיניים קבועות בקרב מטופלים נטולי עצם או כאלו הסובלים מהידלדלות עצמות הלסת ללא כל צורך בניתוחים מקדימים של השתלת עצם, עיבוי עצם או הרמת סינוס – ניתוחים הכרוכים, כאמור, בפרוצדורות כירורגיות מורכבות ופולשניות.

בשיטה זו מוחדרים ללסת 4-6 שתלי טיטניום ייחודיים בזוויות החדרה של עד 45 מעלות, ועליהם מונחת מערכת של 14 שיניים המוברגת על גבי השתלים. הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית בתהליך מהיר ופולשני במידה מזערית, בהתערבות כירורגית שנמשכת בערך 50 דקות לכל לסת. בניגוד לשיטות המסורתיות, הכוללות בדרך כלל מספר ניתוחים, שיכולים להתפרס על פני יותר משנה, בשיטה זו המטופל יוצא מהמרפאה עם מערכת שיניים קבועות  לאחר יום טיפולים אחד בלבד.

השיטה מתאימה לבעלי שיניים תותבות או מחוסרי שיניים לחלוטין בלסת אחת או בשתיהן וכן לבעלי שיניים הרוסות וסופניות העומדים לאבד בעתיד הקרוב את שיניהם כתוצאה ממחלת חניכיים.

בשורה השתלות שיניים גם לחולי לב, חולי סכרת וללוקים באוסטיאופורוזיס:

יותר מכך, מאחר ושיטת On on 4  הינה שיטה זעיר פולשנית ואינה כרוכה בהשתלות עצם מורכבות, היא מתאימה גם לחולי לב ולמטופלים הסובלים מסכרת, אוסטאופורוזיס או בעיות בריאות אחרות, שלא היה להם מענה עד כה, מפאת סיכונים וסיבוכים פוטנציאליים:

חולי לב, הסובלים בד”כ מתפקוד קרדיאלי לקוי ואף נוטלים במקרים רבים תרופות לדילול הדם, נאלצו להסתפק בעבר בתותבות. השתלות השיניים הכרוכות בניתוחים פולשניים רבים וממושכים, היוו סכנה עבורם. 

חולי סוכרת, גם הם אינם מתאימים לטיפולים הכרוכים בהשתלות עצם מורכבות. החולים הללו סובלים מאיחוי ירוד של פצעים ונמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח זיהומים, ולכן ניתוחי השתלות פולשניים ברבדים העמוקים של החניכיים אינם מומלצים עבורם. בנוסף רמת סוכר גבוהה בדם מפריעה לבניית העצם מסביב לשתלים.  אי לכך רופאי השיניים נמנעו עד כה מהשתלות בקרב מטופלים סוכרתיים והגבילו אותם לתותבות (המקשות למעשה גם על איזון הסוכרת באמצעות תזונה נכונה).  “מטופלים סוכרתיים סובלים מחניכיים פעילים ובלתי סדירים. אם נדביק להם כתרים מתחת לחניכיים, הם עלולים לפתח כיסים דלקתיים שיזמנו חיידקים לשכון בתוכם. זה עלול לגרום לפריודנטיטיס דלקת חניכיים חריפה ביותר, העלולה להביא לאובדן השתל” מסביר ד”ר בבקוב. “בשיטת all on 4 הכתרים שאנחנו מניחים הם לא תת חניכייים כי אם על חניכייים ולכן הסיכוי לדלקות מאד נמוך”.

מטופלים עם אוסטיאופורוזיס, אף הם אינם מתאימים להשתלות עצם  מורכבות ופולשניות: “ברגע שמחדירים שתלים אל תוך החניכיים של החולים הללו, הסובלים מאיחוי פצעים איטי ולוקה בחסר, החניכיים שלהם עלולות שלא להיסגר ולהתאחות כנדרש, מה שעלול לגרום לנמק. בשיטה הנוכחית, השתל הוא על חניכי ומוברג. גם הפעולה הכירורגית מזערית יותר, ולכן הסיכוי להיווצרות נמק נמוך הרבה יותר”.

הטיפול בשיטה נמשך כ-3 שעות ואינו כרוך בדרך כלל בתופעות לוואי למעט נפיחות קלה. (מרבית המטופלים מדווחים כי הם אינם זקוקים כלל למשככי כאבים). שיעורי ההצלחה של השיטה גבוהים מאד ועומדים על כ-98%. השתל עמיד לתקופה ממושכת של למעלה מ20 שנה, שלא כמו שתלים עם כתרים מודבקים העמידים לתקופה של  בין 5 ל-9 שנים בלבד.

חשוב לציין, החשיבות של שיקום מלא של הפה ושל השתלות שיניים ביום אחד אינה חשיבות אסתטית בלבד. מחסור בשיניים מקשה על המטופל לדבר ולאכול ומוביל לתזונה לקויה. השתלים משפרים את יכולת ההגייה. את יכולת הלעיסה ובכך תורמים הן לבריאותו הפיזית של המטופל והן לבריאותו הנפשית. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה