טכנולוגיות רפואיות

פייזר משיקה בישראל את אליקוויס (®Eliquis)

(שם גנרי: אפיקסבן Apixaban)

אליקוויס (אפיקסבן) מבית פייזר מצטרף לקבוצת נוגדי הקרישה החדשים (NOACs).

אליקוויס נמצא בסל התרופות כטיפול למניעת שבץ (Stroke) בקרב חולים שסובלים  מפרפור פרוזדורים (Atrial Febrillation), וכן למניעת פקקת ורידים תסחיפית אחרי ניתוחים להחלפת מפרק ירך או ברך (VTEVenous Thromno Embolism, בעברית: טרומבוזה), שהיא מצב חמור ומסכן חיים1.

פרפור פרוזדורים הינו הפרעת קצב לב כרונית, ממנה סובלים כאחוז וחצי מהאוכלוסייה2. חולים הסובלים מפרפור פרוזדורים נמצאים בסיכון גדול פי חמישה לפתח שבץ מוחי מאשר כלל האוכלוסייה3. סיכון זה עולה ככל שעולה גילם של הסובלים מפרפור פרוזדורים3.

לדברי ד”ר רוני אלקלעי, מומחה לקרדיולוגיה, מנהל יחידת טיפול נמרץ לב בהדסה הר הצופים, “בישראל מתרחשים כ- 15,000 מקרי שבץ מוחי בשנה, כ- 3,000 מהם קשורים בפרפור פרוזדורים, הפרעת קצב שמעלה את הסיכון לשליחת קריש דם (תסחיף) מהלב למוח. עד היום, הטיפול המקובל והיעיל למניעת שבץ מוחי בחולים אלו היה קומדין, חומר נוגד קרישה המעכב פעילות ויטמין K. כיוון שלתרופה זו טווח טיפולי צר יחסית, מטופלים הנוטלים קומדין צריכים באופן קבוע לנטר את מינון התרופה ע”י בדיקות דם תכופות. בשל כך התרופה יחסית אינה נוחה לשימוש וידוע כי מבין החולים הזקוקים לקומדין רק כ- 50% נוטלים אותו, ומבין הנוטלים רק כ- 50% מאוזנים בטווח הטיפולי הצר. עובדה זו מעמידה את החולים בסיכון, הן לדימומים אפשריים (במקרה של מינון יתר) והן לשבץ מוחי כתוצאה מתסחיף (במקרה של מינון נמוך מהרצוי). ברוב המקרים מי שאינם מטופלים בקומדין מקבלים במקום זה אספירין, שזהו טיפול הרבה פחות יעיל למניעת שבץ בחולים עם פרפור פרוזדורים.”

בין יתרונותיו של אליקוויס העובדה שבניגוד לטיפול הרווח, הוא אינו מצריך ניטור (ולכן מייתר את הצורך בביקורים חוזרים בקופת החולים), הוא נוח וקל לשימוש (ניטל דרך הפה, 5 מ”ג, פעמיים ביום במרבית החולים), מתפנה מהגוף באופן רב מערכתי כשרק כ- 27% מתפנה דרך הכליות8, ומכאן יתרון חשוב עבור החולים המבוגרים11,12* .

אליקוויס הוא בעל פרופיל סבילות גבוה ומיעוט תופעות לוואי8, נתון המאפשר שימוש לאורך זמן בתרופה.

יתרונו המשמעותי בולט בתוצאות הקליניות, במחקרים שכללו יותר מ- 25,000 חולים עם פרפור פרוזדורים: אליקוויס הוא התרופה היחידה שנחקרה מול קומדין וגם מול אספירין, והוכיחה עליונות במניעת שבץ מוחי, עם ירידה של 55% במקרי שבץ בטיפול באליקוויס מול אספירין9  וירידה של 21% במקרי שבץ בטיפול באליקוויס מול קומדין10.

בנוסף, הראתה התרופה גם פרופיל בטיחות גבוה יותר: שיעור דימומים  נמוך יותר ב- 31% מקומדין10 ודומה לזה של אספירין (הנחשב בטוח יותר מקומדין באספקט זה)9. כמו כן אליקוויס הינה התרופה היחידה שהוכיחה הורדה של תמותה כוללת (11%) מול קומדין10.

על פרפור פרוזדורים

פרפור פרוזדורים (או: פרפור עליות) הוא אחת מהפרעות הלב הנפוצות ביותר איתן מתמודדים הרופאים כיום. היא מתרחשת כאשר יש “קצר” בפעילות החשמלית הסדירה של הלב. כתוצאה מכך נשאב דם מן הורידים באופן לא תקין. משמעות השם נובעת מהעובדה ששריר הלב בעליות מפרפר במקום להתכווץ באופן סדיר.
פרפור פרוזדורים יכול להופיע אצל אדם בוגר בכל גיל אך שכיחותו גוברת עם השנים (נפוץ בכ-10% מאוכלוסיית המבוגרים בני 75 ומעלה). הוא הגורם הישיר ליותר מ-96,000 אשפוזים וכ-575,000 אשפוזים נוספים נובעים
מן התופעה באופן עקיף. ללא השגחה או טיפול, התופעה עלולה לגרום לסיבוכים רפואיים חמורים כגון אי ספיקת לב ושבץ.

כיצד ניתן לזהות פרפור פרוזדורים? רעידות, קוצר נשימה, כאבים בחזה, סחרחורות, עילפון, תשישות ועוד.
דפיקות לב הן התסמין השכיח ביותר של פרפור פרוזדורים. בדרך כלל הן מורגשות כפעימות לב מהירות ובלתי סדירות. ישנן מחלות או מצבים בריאותיים הקשורים בהתפתחות פרפור פרוזדורים: סוכרת, לחץ דם גבוה, מחלת לב כלילית, מחלת לב מולדת, דלקת ריאות, סרטן ריאות, תסחיף ריאתי, פעילות יתר של בלוטת התריס, היסטוריה רפואית של המשפחה והרעלת פחמן דו חמצני. חולה
עלול לא לחוש באף אחד מן התסמינים המאופיינים למחלה ולכן לעיתים קרובות הרופא יזהה את פרפור הפרוזדורים באקראי כאשר תבקרו מסיבות אחרות.

למה גורם פרפור פרוזדורים? התופעה השכיחה ביותר לה גורם פרפור פרוזדורים היא שבץ מוחי. קצב הלב הבלתי סדיר גורם לדם להצטבר וכתוצאה מכך עלול להיווצר קריש דם אשר עלול לנדוד אל כלי הדם הקטנים במוח, לגרום לחסימת זרם הדם ולהוביל לשבץ.

אודות חברת פייזר: פועלים יחד לעולם בריא יותר®

אנו משתמשים במדע ובמשאבינו העולמיים על מנת לשפר את הבריאות והרווחה בכל שלבי החיים. אנו שואפים להציב סטנדרט של איכות, בטיחות וערכיות בתהליך הגילוי, הפיתוח והייצור של תרופות עבור בני אדם ובעלי חיים. השקעותינו המגוונות בתחום הבריאות ברחבי העולם כוללות תרופות ביולוגיות, מולקולות קטנות וחיסונים עבור בני אדם ובעלי חיים, כמו גם רבים ממוצרי הצריכה הידועים ביותר בעולם. בכל יום, במדינות מתפתחות ומפותחות, פועלים עובדי פייזר לקידום בריאות, מניעה, טיפולים ותרופות הקוראים תיגר על המחלות המאיימות ביותר בימינו. בהתאם לאחריותנו כחברה הביו-פרמצבטית המובילה בעולם, אנו משתפים פעולה עם ספקי שירותי בריאות, ממשלות וקהילות מקומיות ברחבי העולם, על מנת לעודד ולהרחיב את הנגישות לשירותי בריאות מהימנים וברי-השגה. כבר יותר מ-150 שנה פייזר פועלת ליצור את ההבדל עבור כל מי שסומך עלינו.

נמסר על ידי יח”צ

References:                           

Isarel NHB update from 2013

Mashal A et al. IMAJ.2011 VOL 13;666-670

Marini C et al. Stroke.2005;36:1115-1119.

NASIS (National Acute Stroke Israeli Survey) 2010

Nieuwlaat et al. Eur Heart J 2006;27:3018-26.

Healey et al. Presented at the ESC  meeting (Sunday August 28, 2011).

Glader EL, et al. Stroke. 2010;41:397-401.

Israeli prescribing information as approved by the MoH.

Connolly S, et al. Presented at: ESC 2010; Stockholm, Sweden.

Granger CG et al. N Engl J Med 2011

Papaioannou A et al. The American J of Medicine 2011;569-573

Hohnloser SH et al. European Heart Journal 2012;33, 28212830

*  adopted from reference 11,12

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה