טכנולוגיות רפואיות

השוואה בין קנולה נזאלית מחוממת ולחה בזרם גבוה ובין CPAP נזאלי לתמיכה נשימתית ביילודים (Pediatrics)-תקציר והערות ד”ר ברזילי עורך מדור נאונטולוגיה

במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בתינוקות לאחר 28 שבועות היריון, או יותר, התועלת והבטיחות של קנולה נזאלית מחוממת ולחה בזרם-גבוה (HHHFNC או Heated, Humidified High-Flow Nasal Cannula ) דומים ל-nCPAP (Nasal Continuous Positive Airway Pressure ) כתמיכה נשימתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי HHHFNC מצויה בשימוש נרחב לתמיכה נשימתית לא-פולשנית ביחידות NICU . הבטיחות והיעילות של גישת טיפול זו לא נבחנה בהשוואה לאמצעים לא-פולשניים אחרים במחקרים אקראיים גדולים. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של HHHFNC בהשוואה ל-nCPAP לתמיכה נשימתית לא-פולשנית ביחידות NICU .

המחקר האקראי-מבוקר כלל 432 תינוקות, שנולדו לאחר 28-42 שבועות היריון, שהיו מתוכננים לטיפול ב-nCPAP כטיפול העיקרי לאחר אקסטובציה. התוצא העיקרי היה הצורך באינטובציה בתוך 72 שעות מטיפול לא-פולשני.

מהתוצאות עולה כי אין הבדלים בשיעור הכישלונות המוקדם עם טיפול ב-HHHFNC (23/212 תינוקות, או 10.8%) ובין nCPAP (18/220, או 8.2%, p=0.344 ), דרישה לאינטובציה בהמשך (32/212 תינוקות, או 15.1%) בהשוואה ל-15/220, או 11.4%, p=0.252 ), או באף אחד ממספר סיבוכים שנבחנו, כולל דליפת אוויר.

תינוקות בקבוצת הטיפול ב-HHHFNC המשיכו בטיפול זה לפרק זמן ארוך יותר משמעותית, בהשוואה לתינוקות שטופלו ב-nCPAP (חציון של ארבעה ימים לעומת יומיים, בהתאמה, p<0.01 ), אך ללא הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במספר הימים בהם ניתנה תוספת חמצן (חציון של 10 לעומת 8 ימים), BPD (Bronchopulmonary Dysplasia , 20% לעומת 16%), או שחרור מבית החולים עם טיפול בחמצן (19% לעומת 18%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי HHHFNC דומה ביעילות ובבטיחות ל-nCPAP בטיפול בתינוקות לאחר 28 שבועות היריון, או יותר, מיד לאחר אקסטובציה או בשלב מוקדם כתמיכה לא-פולשנית במצבים של הפרעה בתפקוד הנשימתי.

Pediatrics Vol. 131 No. 5 May 1, 2013

הערות עורך מדור נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי :

עוד עבודה שמראה שניתן להשוות את הטיפול הניתן ע”י HHHFNC לעומת CPAP . לדעתי, יתרון נוסף הוא נוחות הטיפול ב-HHHFNC לעומת ה-CPAP ופחות פגיעה באף.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה