טכנולוגיות רפואיות

השוואת הבטיחות והיעילות של תומכנים מצופי Sirolimus או Everolimus (מתוך Am Heart J)

מתוצאות סקירה חדשה שפורסמו בכתב העת American Heart Journal עולה כי בחולים העוברים רה-וסקולריזציה, השימוש בתומכנים מצופי Everolimus הפחית משמעותית את הסיכון לרה-וסקולריזציה חוזרת ותרומבוזיס של התומכן, בהשוואה לתומכנים מצופי Sirolimus.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שתומכני EES (Everolimus Eluting Stents) הוכחו כעדיפים על תומכני PES (Paclitaxel Eluting Stents), עדיין לא ברור אם תומכנים אלו מביאים לשיפור בתוצאות הקליניות בהשוואה לתומכני SES (Sirolimus Eluting Stents), שהם התומכנים היעילים ביותר מבין הדור הראשון של תומכנים מצופי-תרופה. כעת ערכו החוקרים מטה-אנליזה של מחקרים אקראיים להשוואת היעילות והבטיחות של תומכני EES, בהשוואה לתומכני SES בחולים שעברו PCI (Percutaneous Coronary Intervention).

החוקרים זיהו 11 מחקרים אקראיים, עם סך כולל של כ-12,869 חולים. תוצא הסיום העיקרי של המחקר היה שיעור האירועים הלבביים המג’וריים.

הסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים לא היה שונה משמעותית בין חולים שטופלו בתומכנים מצופי Everolimus או בתומכנים מצופי Sirolimus (יחס סיכויים של 0.90, p=0.162). עם זאת, החוקרים זיהו ירידה משמעותית בסיכון לרה-וסקולריזציה חוזרת בחולים שטופלו בתומכני EES (יחס סיכויים של 0.85, p=0.047). לא זוהו הבדלים משמעותיים בסיכון לתמותה לבבית (יחס סיכויים של 0.97, p=0.834), או אוטם לבבי (יחס סיכויים של 0.95, p=0.656).

הסיכון לתרומבוזיס חשוד או דפינטיבי בתומכן נטה להיות נמוך יותר (יחס סיכויים של 0.68, p=0.065), בעוד ששיעורי תרומבוזיס דפיניטיבי בתומכן היו נמוכים יותר משמעותית (יחס סיכויים של 0.44, p=0.007) עם תומכנים מסוג EES.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהסקירה הסיסטמית הגדולה של מחקרים שהשוו בין תומכנים מצופי-תרופה שונים עולה כי תומכנים מצופי Everolimus הפחיתו משמעותית את הסיכון לרה-וסקולריזציה חוזרת ותרומבוזיס של התומכן, בהשוואה לתומכנים מצופי Sirolimus. החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בסיכון לתמותה לבבית או אוטם לבבי.

Am Heart J. 2013;165(2):241-250

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה