טכנולוגיות רפואיות

המלצה להשלמת בדיקת CT לפני פרוצדורות TAVI/TAVR (מתוך J Cardiovasc ComputTomogr)

בהצהרה מטעם ה-SCCT (Society of Cardiovascular Computed Tomography) פורסמה המלצה להשלמת בדיקת CT לפני פרוצדורת TAVI (Transcatheter Aortic Valve Implantation) או TAVR (Transcatheter Aortic Valve Replacement), עם דגש על חשיבות בדיקות הדמיה בחולים המטופלים בגישות אלו.

לפי ה-SCCT, יש להשלים בדיקת CT במסגרת ההערכה של כל החולים המועמדים ל-TAVI/TAVR, למעט מקרים בהם ישנה התווית-נגד לביצוע בדיקת CT. כמו כן, יש לפענח את בדיקות ה-CT עם חבר בצוות פרוצדורת TAVI/TAVR או בשילוב עם המנתח לפני הפרוצדורה.

המומחים מסבירים כי בדיקת CT שולבה במשך שנים במסגרת בדיקות הסקר של TAVI להערכת גישה פמוראלית ובהערכת חולים לפני TAVI, אך לאחרונה, על-בסיס מספר מאמרים בנושא הבדיקה משמשת יותר ויותר בבחירת המסתם והערכת גודל הטבעת. זוהי ההתקדמות המשמעותית של בדיקת CT ב-18 החודשים האחרונים.

בדיקת CT עם חומר ניגוד מציעה מידע מפורט בנוגע להתאמת הגישה דרך כלי דם פריפריים, הדרושים לביצוע הפרוצדורה ולספק מדדים מדויקים של אבי העורקים העולה, שורש אבי העורקים וטבעת מסתם הוותין, לכולם חשיבות בהערכת גודל המסתם התותב.

ההצהרה פורסמה במהדורת נובמבר של כתב העת Journal of Cardiovascular Computed Tomography.

לדברי המומחים, בדיקת הדמיה נדרשת לפני פרוצדורת TAVI/TAVR מאחר שבחלק מהחולים מדובר בגישה שאינה הולמת, כמו חולים עם קוטר טבעת וותין קטן מ-18 מ”מ. במידה והתותב קטן מדי, קיים סיכון לתסחיף ודלף סביב המסתם נפוץ יותר. מצד שני, אם התותב גדול מדי לטבעת הוותין, קיים סיכון לקרע, ואירועים אלו לעיתים קרובות מובילים למות החולים. מסתם CoreValve המתרחב באופן עצמוני זמין בקוטר של 23 מ”מ, 26 מ”מ, 29 מ”מ ו-31 מ”מ, בעוד שמסתם Sapien זמין בקוטר של 23 ו-26 מ”מ בארה”ב, כאשר קטרים של 20 ו-29 מ”מ זמינים במקומות אחרים, דוגמת אירופה.

מעבר לגודל המסתם, בדיקת CT מאפשרת לרופאים לחשב את הממדים הנדרשים לקראת הפרוצדורה, ולקבוע את הגישה הטובה ביותר בכל מקרה, בין אם דרך עורק המפשעה, לעומת עורקים אפיקאליים, עורק תת-בריחי או אבי העורקים. בדיקת CT מאפשרת לרופאים להעריך את מאפייני שורש אבי העורקים, העשויים להציב את החולה בסיכון לחסימה של העורקים הכליליים. ולסיום, בדיקת CT עם חומר ניגוד עשויה לאפשר לרופאים לזהות מאפייני נגע בסיכון גבוה בקשת אבי העורקים, או משתנים אחרים העשויים להביא לסיכון מוגבר לאירועים צרברווסקולאריים.

המומחים מוסיפים כי כמות חומר הניגוד  עשויה להוות בעיה בחלק מהחולים, מאחר שחלק מהמועמדים לפרוצדורות אלו סובלים מהפרעה בתפקוד הכלייתי. מצד שני, חשיפה לקרינה מהווה חשש קטן יותר לאור הגיל המתקדם של החולים העוברים את הפרוצדורה.

J Cardiovasc ComputTomogr 2012; 6:366-380.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה