טכנולוגיות רפואיות

בשורה לאוטיסטים: טכנולוגיה ייחודית שפותחה בנאס”א והובאה לארץ מסייעת לטיפול באוטיזם

הורים לילדים הסובלים מאוטיזם ומתאמנים בטכנולוגיה ייחודית שפותחה בנאס”א בשיטת נוירו פידבק במכון BrainGames מדווחים על שיפור דרמטי באיכות החיים של ילדיהם

“מאז שהתחלנו להתאמן עם השיטה, הדימוי העצמי של הבן שלי השתפר פלאים, הוא הפך שמח יותר בוגר יותר, חיובי יותר ועם הרבה פחות חששות”, אמרה השבוע אמא לילד אוטיסט כבן תשע

חברת Israel BrainGames, מציעה שיטת טיפול בתחום הנוירופידבק בטכנולוגיה חדשנית שפותחה במעבדות החלל של נאס”א, שמשמשת כיום כטיפול יעיל בהפרעות נוירולוגיות שונות ביניהן הפרעות קשב וריכוז, דיכאון, חרדות, אפילפסיה ואוטיזם. הביקוש לטיפול לא תרופתי ובעיקר לטכנולוגיה שהביאה ריבי סלע, מזנק משמעותית משנה לשנה (ואף הוכפל בשנה האחרונה), כאשר יותר ויותר הורים זונחים את התרופות הכימיות לטובת שיטת טיפול שהצלחתה מוכחת ואין בצידה תופעות לוואי.

מה שהתחיל כטיפול יעיל בהפרעות קשב וריכוז בעיקר, עם מאות מטופלים מאושרים בישראל שדיווחו על שיפור משמעותי ביותר בתפקוד, מסתבר כיעיל ביותר גם לבעלי הפרעה מהספקטרום האוטיסטי.

ריבי סלע, מנהלת הקליניקות של BrainGames בארץ ומי שהביאה לישראל את הטכנולוגיה המצליחה, למדה את דרך הטיפול בתחום האוטיזם בחו”ל אצל מטפלים מתמחים ובעלי שם עולמי בטיפול בספקטרום האוטיסטי באמצעות נוירופידבק.

הורים לילדים עם הפרעות מסוגי אוטיזם שונים, אשר בחלק גדול מהמקרים הגיעו לקליניקה בעקבות הפנייה מהרופא המטפל, ולאחר שלא הצליחו למצוא מרפא באמצעות טיפולים תרופתיים כאלה ואחרים, מצאו כי השיטה שסלע הביאה לארץ, מסייעת לילדיהם ומשפרת את איכות חייהם בצורה דרמטית.

מסיפוריהן של כמה אימהות לילדים עם אוטיזם מסוגים שונים, עולה תמונה מעודדת ביותר. ילדים אשר נאלצו לעבור מספר מסגרות לימודיות בשל קושי להצליח במערכת, מה שהוביל לחוסר הערכה עצמית ובעיות חברתיות קשות, ניסו את שיטת BrainGames והחלו להראות מסוגלות לדברים בהם כשלו קודם. בטווח של מספר שבועות החלו האימהות לראות שינוי של ממש: הילדים הצליחו לשבת בשיעורים, להשתתף במשימות כיתתיות ולשמור על איפוק במצבים מסוימים. האימהות מציינות בנוסף כי ילדיהם הצליחו להביא את הכישורים שלהם לידי ביטוי והדימוי העצמי שלהם השתפר פלאים.

“בשנים האחרונות עולה מספר המאובחנים בספקטרום האוטיסטי הן בארץ והן בעולם. על כן, יש לקדם את המאובחנים בספקטרום האוטיסטי, ולאפשר להם לתפקד באיכות חיים טובה” מציינת ריבי סלע ומוסיפה “תחום המחקר בנוירופידבק עוסק רבות בשנים האחרונות בטיפול בספקטרום האוטיסטי. הצלחת המחקר ועדויות רבות של המטופלים ומשפחותיהם על שיפור משמעותי באיכות החיים ובתפקוד של מטופלים שטופלו בשיטה זו, מאד משמח ונותן תקווה להמשך”.

BrainGames היא טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת תרגול מתוחכם של המוח באמצעות משחק אינטראקטיבי או צפייה בסרט. הטכנולוגיה מאפשרת למשתמש (מבוגר או ילד) ללמוד בעצמו כיצד להירגע ולהתרכז. היא שולטת במשחק בעזרת גלי המוח ומתערבת במשחק באופן המלמד את המשתמש להשתמש בגלי המוח הנכונים ( נוירופידבק ). הטכנולוגיה החדשנית מוכיחה כי בעזרת אימון ניתן לשפר את הריכוז ולשמור עליו לאורך זמן, להגביר את מהירות העיבוד של המוח, למתן תגובות, לשפר את יכולת הזיכרון והשליפה ממנו, לשפר את היכולת הקוגניטיבית וכן את יכולות הלימוד.

איך זה עובד?   תרגול ואימון נוירופידבק משתמש במחשב המחובר ל EEG Electroencephalogram) המודד את פעילות גלי המוח באמצעות סנסורים הממוקמים על ראש המשתמש. פעילות גלי המוח מנותרת וניתנת לצפיה ויזואלית על גבי מסך המחשב.השימוש במערכת כזו מאפשרת למשתמש לאמן את המוח ומובילה למודעות גבוהה יותר ויכולת לזהות מצבים רגשיים ולשלוט בהם. תרגול בעזרת מערכת נוירופידבק מפתח את יכולות המוח להתמקד ולהישאר מרוכז ללא מאמץ, ממש כפי שהשימוש במשקולות מפתח את השרירים או ריצה מפתחת סיבולת לב/ריאה.

דמיינו  שאתם מתחרים במשחק מירוץ מכוניות מול מתמודדים נוספים. כאשר הריכוז שלכם עולה, המכונית שלכם מאיצה את מהירותה. כאשר הריכוז שלכם יורד ותשומת ליבכם נודדת, המתחרים האחרים עוקפים אתכם.  המוח שלכם הוא המאיץ והשליטה שלכם היא ההגה.

ע”י השימוש בפטנט של נאס”א  הצליחה הטכנולוגיה ליצור  תוך כדי חוויה של “כיף” ובידור, תרגול נוירופידבק מתוחכם. ככל שרבים התרגולים כך רבה התועלת המופקת מהם. השינוי החיובי והשיפור יוצרים מוטיבציה להמשיך להתאמן ולהעלות את רמת הקושי במשחק . בבסיס שיטת הנוירופידבק עומד הרעיון שאפשר ללמד את המטופל לשלוט בפעילות מוחית שנתפסת בדרך כלל כבלתי רצונית.

המטופל מחובר לאלקטרודות מצד אחד ולמכשיר שמקרין סרט או משחק וידאו מצד שני. בכל פעם שה?EEGמאתר דפוס פעילות מוחית רצוי של אותו אזור במוח שאחראי על בעיית הקשב, מסך הטלוויזיה שעליו מוקרן סרט הווידאו נפתח והמטופל יכול לצפות בו. כשהמוח “בורח” לדפוס הפעילות המקורי שלו, מסך הטלוויזיה מצטמצם והולך והקול נעלם. בשימוש במשחקי וידאו השלט רועד והכפתורים אינם מגיבים בכל פעם שה?EEG מאתר דפוס פעילות מוחית שאינו רצוי.
ייחודו של טיפול זה ויתרונו העיקרי הוא בכך שבשונה מתרופות שהשפעתן מוגבלת בזמן, טיפול זה מכוון להטמיע את הפעילות המוחית הרצויה לטווח זמן ארוך ולהפחית את התלות באמצעי טיפול חיצוניים. בעזרת הטכנולוגיה, הופך תרגול המוח לחוויה שאינה קשה ואינה משעממת. כאמור, התרגול נעשה תוך משחק ב
Sony Playstation או צפייה בסרט.

סלע היא דוקטורנטית במדעי ההתנהגות אשר למדה את הטיפול בנוירופידבק והשתלמה בארה”ב ובאירופה, אצל המורים המובילים בתחום.

אל הנושא הגיעה סלע באמצעות סיפורו של בנה, שסבל מהפרעות קשב וריכוז. מחיפושים באינטרנט אחר שיטת טיפול שלא גוררות תופעות לוואי, כפי שגוררות התרופות הכימיות, הגיעה סלע לשיטת BrainGames שפותחה בנאס”א לשיפור ריכוז הטייסים.

מאז החל בנה את שגרת האימונים בשיטה זו – הפך לתלמיד מצטיין ומוביל חברתי. הטיפול שלו לקח חצי שנה ברציפות ואז נמצא כי דפוס גלי המוח הלך והשתפר עד שנעלם כליל. סלע, שנשבעה כי אם השיטה תסייע לבנה תדאג להביא את הבשורה לישראל, מקדישה מאז את מרצה וכישוריה לסיוע להורים רבים לילדים בעלי הפרעות שונות, ומשתלמת רבות בתחום.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה