טכנולוגיות רפואיות

הפתרון לעומסים באשפוז היום? – אונקולוגיה בקהילה

חולי הסרטן מכירים את הרוטינה היטב; מידי שבועיים-שלושה, לעיתים אפילו מידי שבוע, הם מתייצבים בשעות הבוקר במחלקות אשפוז היום האונקולוגיות בבתי החולים, מחכים בתור לבדיקות דם, ממתינים במסדרונות עד לקבלת הטיפול בין מאות מטופלים נוספים, ומסיימים את היום בשעות אחר הצהריים. הטיפולים הכימותרפיים הפכו לעניין שבשגרה עבורם, שלעיתים נפרש על פני שנים.

בשנים האחרונות נרשמו עומסים כבדים ביותר בבתי החולים בכלל, ובמחלקות האונקולוגיות בפרט, עומסים שגוררים תורים ארוכים, צוות רפואי שכורע תחת העומס, וכמובן סיכון יתר להידבקות בזיהומים. בשל כך, יותר ויותר חולי סרטן החליטו לקבל את הטיפולים הכימותרפיים מחוץ לבתי החולים, במרפאות בקהילה.

המרפאות האונקולוגיות החלו לפעול בקהילה כבר לפני מספר שנים, אולם בשל הקונצנזוס שמחלת הסרטן היא מחלה חמורה ביותר, המטופלים חשו ביטחון בבתי החולים, ומעולם לא חיפשו מקום אחר לקבלת הטיפולים. המטופלים שכן עברו למרפאות בקהילה מספרים כי היחס האישי, הפרטיות, והאווירה הביתית והפתוחה מסייעים להם בהתמודדות עם המחלה, ומחקרים רפואיים אף תומכים בטענה הזו. רוב קופות החולים תומכות במגמה ומממנות את הטיפולים במסגרת הסכמים עם המרפאות. כיום קיימות בארץ שתי מרפאות אונקולוגיות שפועלות בקהילה, האחת ברמת גן, שממומנת על ידי קופות החולים מאוחדת ולאומית, והשנייה באשדוד שממומנת על ידי קופות החולים מכבי ומאוחדת.

פרופ’ עמוס פינס, המנהל הרפואי של א.פ.ק בריאות שמפעילה את המרפאות, מסביר את התפתחות המגמה: “העולם המערבי הבין מזמן שתפקיד בתי החולים הינו לספק  שירות בעיקר במקרים דחופים או קשים, כשאין אפשרות לקבל את הטיפול בקהילה. בארצות הברית למשל 84% מהטיפולים האונקולוגים ניתנים במרפאות שפועלות בקהילה, ומי שמרוויחים מזה  הם המטופלים. הרמה הרפואית בארץ היא מצוינת, אבל חייבים לקחת בחשבון את מה שמסביב לרפואה עצמה. הסיטואציה של ההגעה לבית החולים לצורך קבלת טיפול מוכרת לכולנו, קל וחומר אם מדובר במחלה קשה; המוני אנשים, תורים ארוכים, המרחב רועש, ואין אינטימיות. את הנושאים האלו, שמסביב, אפשר לעשות בצורה אחרת, באווירה אחרת, על מנת שלחולה יהיה יותר נעים ויותר קל “.

אסתר, בת 63, מתמודדת עם סרטן השד מזה שלוש שנים. “חולה סרטן צריך יחס אישי, שיגידו לו מילה טובה מדי פעם, שיתמכו בו” , היא אומרת. “בבית החולים הרגשתי שהלכתי לאיבוד. גם כשפניתי לאחיות בשאלות או בעיות, לא היה להן זמן בשבילי. תמיד היו המון אנשים במחלקה, וזה רק הגביר את התחושה הרעה. תחושה של חולי. חברה שלי סיפרה לי על מרפאת אפק בריאות בקרמת גן, בה אפשר לקבל שם כימותרפיה, ועברתי לשם. שם אני מרגישה ממש בבית, הצוות כולו מכיר אותי, הרופא מכיר אותי אישית, וזה עושה הבדל גדול. הרופאים שמטפלים בנו הם מהרופאים האונקולוגים הבכירים בארץ”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה