טכנולוגיות רפואיות

כיצד מומלץ לטפל בסוכרת במהלך השבת – עצות רפואיות

אחת הדילמות המרכזיות לאנשים מהמגזר הדתי שיש להם סוכרת, היא המשך הטיפול השוטף במהלך השבת. פרופ’ משה קרפ, אנדוקרינולוג במרכז DMC לטיפול בסוכרת והיועץ הרפואי של האגודה לסוכרת נעורים מציג כמה טיפים מומלצים לשמירה את איזון הסוכרת גם במהלך השבת.

חשוב להדגיש כי הטיפים אינם מהווים או מחליפים ייעוץ דתי-רבני מכל סוג, ומוצגים מזווית מבט רפואית בלבד.

שימוש באינסולין: אין כל מניעה להמשיך ולהזריק אינסולין במהלך השבת, מאחר ומדובר בפעולה רפואית בעלת היבט בריאותי שלא מפרה את חוקי השבת.

הכנת כמויות מראש: ניתן להכין מראש את כמויות האינסולין במזרק כך שבמהלך השבת האדם צריך להזריק אותן מבלי לבצע את פעולת ההכנה עצמה.
הדבר כמובן מומלץ אם שומרים על שגרת הארוחות והתזונה במהלך השבת.

תדירות בדיקת סוכר בדם: מומלץ לא להפסיק למדוד את רמת הסוכר בדם לחלוטין במהלך השבת, אלא להפחית את תדירותן ולבדוק, לדוגמא, רק לאחר ארוחות או מספר פעמים קטן יותר במהלך השבת. כמו כן, ניתן להשתמש בטיפות דם קטנות המאפשרות לזהות את רמת הסוכר בדם, ללא צורך בכמות דם גדולה.
בנוסף, כיום קיימות טכנולוגיות חדישות, דוגמת מד סוכר רציף המצריך מספר נמוך של בדיקות כיול (למשל, 5 בדיקות ב-5 ימים) ויכול להוות פיתרון נוסף לשומרי השבת.

הפעלת הגלוקומטר: ניתן להשתמש בשעון שבת שיפעיל את הגלוקומטר בשעות הרצויות למדידות הסוכר בדם, ובמקרים חריגים להיעזר באדם אחר שיפעיל עבורכם את המכשיר. כמו כן ניתן להשאיר את המכשיר מחובר במטען לחשמל לאורך כל השבת.

שימוש במשאבת אינסולין: באופן עקרוני שימוש במשאבה מסייע להסדיר את איזון הסוכר בגוף באופן קבוע, בימי חול ובמהלך השבת כאחד. במקרים קיצוניים בהם רמת הסוכר עולה מאוד או יורדת מאוד, כדאי לסדר את המשאבה באופן עצמאי וידני על מנת להימנע מסיבוכים והתקפי היפוגליקמיה. אפשרות נוספת היא שימוש במשאבות חדשות (לדוגמא לכוון בולוס חכם מראש) או להיעזר בתכנית של המשאבה המפסיקה את פעילותה למשך כשעתיים.

ארוחת שישי: השתדלו לשמור על תזונה מוקפדת גם בארוחת השישי, כך שהטיפול התרופתי השגרתי שלכם לסוכרת יהיה יעיל ואפקטיבי באותה במידה ללא הצורך לשנות את כמויות האינסולין או להגביר את תדירות בדיקות הסוכר בדם.

סוכרת הריונית: נשים בהיריון צריכות להמשיך לטפל בסוכרת שלהן כרגיל גם במהלך השבת, מאחר ומדובר באפשרות של סכנה לעובר, ולכן אסור להימנע מבדיקות הסוכר, טיפול תרופתי וכדומה.

חשוב לציין כי עיקר הבעייתיות היא במקרים של סוכרת מסוג 1, מאחר ובסוכרת מסוג 2 עיקר הטיפול הוא תרופתי ללא מכשור חשמלי כזה או אחר. עם זאת, סוכרתיים משני הסוגים צריכים להקפיד את בדיקות עצמיות וטיפול שוטף על מנת לשמור על איזון רמות הסוכר בדם בכל אחד מימות השבוע והשבת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה