טכנולוגיות רפואיות

מחלת האיידס: כולם אדישים והמספרים רק גדלים

למרות הסכנות, מעל 55% מקיימים יחסי מין בלתי מוגנים עם פרטנרים מזדמנים, האדישות בחדר המיטות פושה גם מחוצה לו כשמעטים מבצעים בדיקות לגילוי המחלה

מיטב המאיירים בישראל יציגו עבודות שעוסקות בעידוד השימוש בקונדום ובשבירת הסטיגמות סביב אנשים שחיים עם HIV, בתערוכת קומיקס וקריקטורות שתיפתח ב-1 בדצמבר, יום האיידס העולמי, בדיזנגוף סנטר

מאז פרוץ המגיפה ב-1981, האיידס גבה את חייהם של קרוב ל- 30 מיליון בני אדם. בשנת 1996 הוכנס לשימוש הטיפול התרופתי המשולב (הקוקטייל) את בעקבותיו שונתה הגדרת המחלה מסופנית לכרונית, בכל אותן מדינות שבהן קיימת נגישות אוניברסאלית לטיפול, ביניהן גם בישראל. כיום חיים בעולם קרוב ל-34 מיליון בני אדם עם HIV, כמחציתם בגילאי 15-24. מדי יום מתגלים ברחבי הגלובוס למעלה מ-7,000 נשאים חדשים, כשלפחות אחד מהם ישראלי. בניגוד למגמת הירידה העולמית, בארץ נרשמה בשנים האחרונות עלייה שהתייצבה על כ-400 נשאים חדשים בשנה כאשר בשנת 2010 מספר הנשאים החדשים הגיע ל-430. מאז פרוץ המגיפה התגלו בישראל למעלה מ-6,500 אנשים שחיים עם הנגיף. למרות זאת, מממצאי סקר שנערך בשיתוף מכון “מותגים” עולה כי מעל 55% מקיימים יחסי מין עם פרטנרים מזדמנים, מבלי להשתמש בקונדום.

נתון מדאיג נוסף הינו הירידה המתמדת בגילם הממוצע של הנדבקים החדשים. ההתקדמות הרפואית המרשימה שהושגה בתחום האיידס הוציאה אמנם את המוות מהמשוואה, אך היא גם גרמה לרבים לפרש בצורה שגויה את חומרת המחלה. בני העשרה וה-20+, בניגוד לבני ה-30+, הינם דור שגדל לתוך מחלה כרונית, דבר המשתקף בהתנהגות המינית וביחסם לבדיקות לגילוי הנגיף.

במחקר שנערך לאחרונה בבריטניה הוכחה הסברה כי טיפול מוקדם במחלה מאריך משמעותית את תוחלת החיים. ממצאי המחקר מעידים כי גילוי מוקדם והתחלה של טיפול בזמן מאריכים את חיי הנשאים בכ-15 שנה בהשוואה לנשאים שנתגלו מאוחר. זאת ועוד, טיפול במחלה גורם להורדת רמות הנגיף בגוף ולהפחתה משמעותית של הסיכויים להעברת הנגיף לפרטנרים. ממחקר זה עולה החשיבות של הגילוי והטיפול המוקדם כגורם המונע סיבוכים מסכני חיים.

על מנת לנתץ את חומות האדישות ולהעלות את הנושא לשיח הציבורי התגייסו בצעד יוצא דופן, המאיירים מישל קישקה, זאב אנגלמאיר, אורי פינק, שלמה כהן, עמוס אלנבוגן ורבים וטובים אחרים להגברת מודעות הצעירים בישראל להתנהגות מינית אחראית. אותם אמנים יצרו עבודות שעוסקות בעידוד השימוש בקונדום ובשבירת הסטיגמות סביב אנשים שחיים עם HIV. התערוכה שזכתה בישראל לשם “הסרט האדום”, נולדה בהשראת תערוכה דומה מטעם האו”ם שנערכה לראשונה בניו יורק בשנת 2006.

החל מחודש המודעות ובמהלך כל שנת הלימודים הנוכחית, המוקדשת בתשע”ב ל”אורח חיים בריא”, התערוכה תנדוד במספר מוקדים ברחבי ארץ ותשולב במערך סדנאות ההסברה של הוועד למלחמה באיידס בבתי הספר התיכוניים.

ד”ר מרגלית לורבר, רופאת HIV בכירה ומנהלת המכון למחלות אוטו-אימוניות ביה”ח רמב”ם: “בתור רופאה המטפלת שנים בנשאי HIV אני עומדת בכל פעם מחדש מול עומק ההכחשה וההדחקה. מדי יום אני מטפלת באנשים שחשבו שלהם זה לא יקרה, אנשים ששמעו על HIV , מכירים היטב את דרכי ההדבקה ומכאן גם את דרכי המניעה אבל הדחיקו והכחישו. אנחנו, הרופאים, מסייעים להם להתמודד עם מחלה שאמנם כבר לא מתים ממנה אך היא רחוקה מלהיות פיקניק. למרות ההתפתחות בטיפול התרופתי, אנחנו עדיין מדברים על מחלה כרונית מורכבת, מחלה המחייבת טיפול תרופתי לכל החיים, על המשמעויות הרבות הכרוכות בכך. מחלה בעלת השלכות חברתיות קשות, סטיגמה ואפליה, המביאים להסתגרות וחיים בבדידות עם סוד גדול. כאחת מיוזמות התערוכה, ראיתי בה הזדמנות חשובה להזכיר לצעירים שהבחירה להישאר בריאים נמצאת בידיים שלהם. מלבד השימוש הקבוע בקונדום, אני ממליצה לכל אדם שעשה אי פעם סקס לא מוגן, להגיע ולהיבדק. גילוי מוקדם של HIV הוא ההבדל בין מחלה כרונית שאפשר לחיות איתה ולטפל בה לבין סיבוכים מסכני חיים”.

יונתן קרני, מנכ”ל הוועד למלחמה באיידס: “התגייסות המאיירים והקריקטוריסטים למיזם הייתה מוחלטת ומפתיעה לטובה. החששות שלנו מכך שמורכבות הנושא תרתיע את היוצרים, התבדו כשהתחלנו לקבל את העבודות. בזכות הפלטפורמה, הרווחנו הרבה שותפים חדשים שנטלו על עצמם את האתגר, וניסו להציע פתרונות לניעור האדישות בכל אותם המקומות שבהם כשלה ההפחדה. בתמיכתם היצירתית, ניסינו לייצר כלי הסברתי חדש שפותח את השיח בין צעירים למבוגרים בנושאים שלפחות עד כה, לא היה נהוג לדבר עליהם. ההומור הצליח להזיז את הבושה והסטיגמה הצידה והשאיר את הבמה לדיון ענייני ועדכני על HIV/איידס. היום, יותר מאי פעם, פעילים בתחום, רופאים ואנשי חינוך מבינים שהנגשה של ידע לא תמיד מספיקה למניעה. מניעה זה משהו שקורה בשטח, תוך מעורבות חברתית מלאה ובגיבוי מלא של מקבלי ההחלטות. עד שלא תהיה התעוררות והחזרה של נושא האיידס לסדר עדיפויות לאומי, רופאים ימשיכו לפגוש עוד ועוד נשאים חדשים שידעו בדיוק באילו צעדים צריך לנקוט כדי לא להידבק”.

גלית גאון, אוצרת ראשית ומנהלת המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס: “באמצעות קריקטורה וקומיקס אנו למדים בכל פעם מחדש כי ניתן להעביר מסרים מורכבים באופן מדויק שלעיתים קרובות מצליח להשאיר חותם לזמן ארוך יותר מאשר טקסט כתוב. כאשר מתמודדים עם הנושא ויש רצון להגיע לקהל צעיר באופן ישיר כנה ומדויק, נדמה כי אומנות הקומיקס והקריקטורה היא זו המתקשרת את העניין באופן הנכון ביותר. המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס שמח תמיד להיות שותף לפרויקטים מסוג זה אך יש לזכור כי ללא מעורבותם הפעילה של היוצרים עצמם לא היה ניתן להוציא את רעיון התערוכה לפועל”.

התערוכה תוצג לראשונה לקהל הרחב בגלריה דיזנגוף סנטר החל מה-1 בדצמבר (יום האיידס העולמי) ובמהלך כל חודש המודעות למחלה. ב-2 בדצמבר, ניתן יהיה גם לקבל ייעוץ אנונימי ולהיבדק בחינם במתחם מיוחד שיוקם בסנטר על ידי הוועד למלחמה באיידס בשיתוף עם מרכז האיידס של בית החולים איכילוב. למידע נוסף: www.aidsisrael.org.il

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה