טכנולוגיות רפואיות

זה בידיים שלנו- מיתוסים לרגל יום ההיגיינה הבינלאומי

שפע המידע שקיים לגבי היגיינה יכול לבלבל כל אחד מאיתנו. יש מיתוסים רווחים בציבור שהתקבעו כאמיתות למרות שהם שגויים מיסודם. לרגל יום ההיגיינה ושטיפת הידיים הבינלאומי שמצויין ב-15 באוקטובר ברחבי העולם, ד”ר חיים סימונוביץ מחברת טבע ישראל יצרנית ספריי חיטוי הידיים סניטול מבאר מיתוסים שרווחים בציבור ומסייע לנו להבין מה נכון ומה לא

האו”ם קבע את ה-16 באוקטובר כיום ההיגיינה ושטיפת הידיים הבינלאומי”. מטרת היום שצויין בפעם הראשונה ב-2008 לחנך את ילדי העולם, בדגש על המדינות המתפתחות, לשטיפת ידיים כדרך למניעת מחלות זיהומיות. לדברי קרולין פאן דה פורדן מקרן האו”ם לילדים, “ללמד אדם לשטוף ידיים עולה בערך 3 דולרים לאדם, לעומת 11 דולר לתברואה או מאה דולר לאספקת מים סדירה”.

המסר שאנו מנסים להעביר הוא החשיבות של שטיפת ידיים נכונה עם סבון ומים או או חיטוי באמצעות תכשירים המכילים אלכוהול ומומרי חיטוי ברגעים קריטיים”, כך לדברי היועץ הבכיר של יוניצ”ף לנושאי תברואה והיגיינה, תריס דולי. “רגעים קריטיים אלו הם לפני בישול או הכנת מזון, לפני האכילה, לאחר השימוש בשירותים ולאחר הטיפול בניקיון התינוק“.על-פי האו”ם, שטיפת ידיים עם מים בלבד אינה מספיקה מאחר שאינה מצליחה לסלק את החיידקים. על-פי נתונים של יוניצ”ף, שטיפת הידיים עם סבון, במיוחד לאחר מגע עם צואה, יכולה להפחית את המחלות הקשורות לשלשול ב-30% וב-40% כשמדובר בזיהומים של דרכי הנשימה.שלשולים וזיהומים בדרכי הנשימה הם הגורמים העיקריים למוות של ילדים בהודו.לקרוב למחצית מהאוכלוסיית דרום אפריקה אין גישה לשירותים, והמספרים בסב-סהרה שבאפריקה עומדים על 28%. וכשישנם סטנדרטים נמוכים בנושא ההיגיינה, אין זה מפתיע שילדים באזור רגישים לשלשולים, צהבת ודלקת ריאות – שלעיתים קרובות מובילים למותם

פתרון לבעיה שנפוץ יותר ויותר בשנים האחרונות, מגיע בדמות תכשירי שטיפה נטולי מים המבוססים על אלכוהול וחומר חיטוי, בעקבות המלצת המרכזים האמריקנים לבקרת ולמניעת מחלות (CDC) לשימוש בהם בשנת 2002 כאמצעי יעיל בפני מחלות ויראליות.

בעקבות עמידות החיידקים במוצרים הקיימים בשוק טבע ישראל משיקה את “סניטול” מחטא ידיים המכיל לראשונה אלכוהול וכלורכסידין ומבוסס על המוצר ספטול המשמש כחומר חיטוי לידיים בכל בתי-החולים כבר עשרות שנים. סניטול הינו ספריי המתאדה במהרה ושומר על היגיינת כפות הידיים למשך שעות ארוכות. מדובר במוצר ייחודי המבוסס על שילוב של אלכוהול וכלורקסידין שהינו חומר אנטיספטי ואנטי בקטריאלי הפועל כנגד טווח רחב של וירוסים, חיידקים ופטריות. פעילותם המשולבת של החומרים גורמת לחיטוי מיידי ויעיל כנגד 99.9% מהוירוסים והחיידקים . המוצר הינו פרי פיתוח ישראלי של מעבדות טבע ישראל.

מיתוס: אם אני מרגיש טוב יום לאחר מחלה, אני כבר בריא לגמרי

לא נכון. סימני מחלת השפעת יכולים להיות ניכרים בגוף עד שבוע לאחר ההתאוששות. כך שגם אם מרגישים טוב אפשר להדביק אחרים באמצעות  רסיסי רוק הניתזים בזמן פרצי צחוק או שיחה, נשיקות, לחיצת ידיים, שימוש בכלי אוכל ושתייה משותפים כך שנגיעה בחפץ או משטח מעבירה אליו את הנגיפים. ילדים ומבוגרים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה יכולים להעביר את הנגיף במשך יותר מ-7 ימים. לפיכך, החולה יכול להדביק מישהו אחר בווירוס השפעת לפני שידע שחלה, וכן לאחר מודעותו למחלה.

מיתוס: מספיק להעביר את הידיים מתחת לברז כדי שיהיו נקיות מחיידקים

לא נכון.  מים לבד לא מספיקים ובטח לא מספר שניות. יש לנקות את הידיים ע”י סבון ומים ושפשוף הידיים במשך 15 עד 20 שניות. לאחר מכן חשוב לייבשן במגבות נייר על מנת  להקטין את כמות הנגיפים ואת הפצתם. כאשר מים וסבון אינם זמינים, ניתן להשתמש בחומרי ניקוי ידיים על בסיס אלכוהול ללא צורך במים, סבון וייבוש.

מיתוס: ילדים יכולים לחלות ממגע עם עגלות סופר

נכון. בידית ובכיסא העגלה נוגעים עשרות אנשים ביום כך שאזורים אלו שורצים בנגיפים. מומלץ לנגב את המושב ואת ידית העגלה טרם הכנסת הילדים לכסא.

הסכנה היא שילדים עלולים להידבק בחיידק הסלמונלה והקמפילובקטר- חיידקים אלו מופיעים  באריזות הבשר והעוף גם כשהם סגורות ועלולים לגרום לשלשולים המלווים בחום.

מיתוס: רחצת ידיים בסבון או חיטוי ידיים בספריי מונע הידבקות במחלות

נכון . רחצת ידיים במים וסבון מסירה את הלכלוך ופוגעת בשכבת החיידקים הנמצאת  על גבי הידיים.  חברת טבע ישראל השיקה ספריי חיטוי חדשני לידיים המבוסס על שילוב של אלכוהול וכלורקסידין שהינו חומר אנטיספטי ואנטי בקטריאלי הפועל כנגד טווח רחב של וירוסים, חיידקים ופטריות, אשר שומר על ידיים נקיות מחיידקים גם לאחר השטיפה. בהעדר מים וסבון , הפתרון הוא להשתמש בספריי לניקוי ידיים ללא מים  על בסיס אלכוהול. מכיל ריכוז גבוה של אלכוהול ועברו בדיקות מעבדה המוכיחות יעילות בקטילת 99.99% מהחיידקים הנבדקים הגורמים למחלות  בבדיקות  מעבדה מיקרוביולוגית מוסמכת .

מיתוס: הבית הוא המקום הבטוח ביותר מבחינה היגיינית

לא נכון. גם הבית יכול להעביר מחלות ועלינו להכיר ולדעת אילו אזורים מסוכנים. ככלל, כל משטח שבו נוגעים הרבה אנשים הוא מקום שחשוב לנגב ולדאוג לניקיון שוטף. אזורים כדוגמת ידיות של דלתות, מזוזות, משטחי שיש במטבח, אמבטיות יכולים להיות גורמי סיכון בבית. גורמי סיכון מחוץ לבית יכולים להיות כספומטים, טלפונים ציבוריים, ידיות באוטובוס/רכבת וכד’

 מיתוס: אין סיכוי להיות חולים בקיץ

לא נכון. הסיכויים להיות חולים בקיץ לא פחותים מהסיכויים בחורף. בקיץ אנחנו מזיעים יותר ולכן עלינו להקפיד כפליים על מקלחות, החלפת בגדים וגרביים וכמובן לשטוף אותם היטב לפני לבישה נוספת. כמו כן, בגלל החום עלינו להקפיד לדאוג שהמזון מקורר היטב ולהכניסו למקרר מפני שאם נשאיר אותו בחוץ הוא יתקלקל במהירות.

מיתוס: :שטיפה זריזה של הידיים לפני שמתחילים לבשל תגן עליכם מפני הרעלת מזוןמציאות : יש לשטוף את הידיים לעתים קרובות ולעשות זאת כראוי, לפני ואחרי שנוגעים במזון, לאחר הליכה לשירותים, החלפת חיתולים או מגע עם חיות מחמד. לשטיפה ראויה של הידיים נדרשים מים חמימים, סבון ומגבת נייר נקייה. במהלך השטיפה יש לשפשף את האזורים שבין האצבעות, מתחת לציפורניים והאזור שמגיע עד מפרק כף היד במשך כ-20 שניות.

אחרי שקראתם את כל מה שכתוב פה, חלקכם בוודאי נבהל ורץ לחטא את עצמו מכף רגל ועד ראש בכוהל. אל דאגה. אין צורך.

הסתדרתם עד היום ובטח שתסתדרו עוד קצת עם ההרגלים הישנים שלכם. לא צריך להפוך לשוטף ידיים כפייתי.

רק זכרו ששיפור קל בהרגלים ובייחוד שטיפת ידיים תכופה ונכונה יותר, יכולה לעשות פלאים בכל מה שקשור למניעת זיהומים ולהגן עליכם ועל הקרובים לכם, להלן טיפים….

אתה שוטף או מחפף?

עשרות פעמים אנחנו שוטפים ידיים בשבוע. הפעולה הפשוטה הזו חוסכת לנו זיהומים, שלשולים, טיפולים אנטיביוטיים, שפעת, הרגשה כללית רעה, היעדרות מהעבודה ועוד רשימה ארוכה של צרות . השאלה היא האם אתם יודעים לשטוף?

לרגל יום ההיגיינה הבינלאומי המצויין ברחבי העולם ב-16 באוקטובר מביא ד”ר חיים סימנוביץ מטבע יצרנית מחטא הידיים סניטול טיפים בנושא

שני המקומות המרכזיים שחשוב לשטוף ולחטא, הם המטבח והשירותים. מזונות כמו בשר נא המגיעים למטבחנו, ירקות שבאו במגע עם חומרים שונים או לחילופין מכרסמים, עלולים לזהם משטחי עבודה הבאים במגע ישיר, מאוחר יותר, עם מזון מוכן. לגבי השירותים אין צורך לפרט, אבל כדאי לזכור את ”שלוחת השירותים” – משטחי ההחתלה של התינוקות. חשוב לזכור- שוטפים, מונעים

ראשית, השתמשו במים חמים בכל הזדמנות.

זה הזמן לשטוף בסבון או באמצעות התזת ספריי חיטוי המכיל אלכוהול וחומר חיטוי דוגמת כלורכסידין ולהטות מים על ידית הברז אותה פתחת טרם סיבון הידיים.

קרצפו את הידיים פעם אחת מתחת למים עוד לפני השימוש בסבון.

קרצפו את הידיים בסבון לפחות 15 שניות בכל פעם .

שטפו את הידיים היטב, כך שלא יוותר סבון על כפות הידיים.

יבשו את הידיים במגבות נייר או במגבת המוחלפת בתדירות גבוהה מאוד

חובה לשטוף ידים בכל יציאה משירותים ולוודא שכל בני הבית (ובעיקר הילדים) נוהגים כך.

חובה לשטוף ידיים לפני כל ארוחה או הכנת מזון, או אחרי כל מגע עם חומר העלול לזהם את הידיים.

יש להקפיד שהילדים ישטפו ידיים כהרגל לפני שהם אוכלים כל דבר ובכלל זה פרי או חטיף.

התדירות המומלצת לשטיפת ידיים- אין מספר נכון של פעמים לשטיפת ידיים ביממה. אבל לפי מחקרים שנערכו, אם את/ה אדם ממוצע/ת בעולם המערבי, את/ה שוטפ/ת את הידיים שלך פחות מדי פעמים ביממה.

ההמלצות של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC – Center foe Disease Control & Prevention) הן לשטוף ידיים במקרים הבאים:

א. בכל הכנת מזון

ב. לפני ארוחות

ג. לאחר ביקור בשירותים.

ד. לאחר מגע עם בעלי חיים, או פסולת בעלי חיים

ה. בכל פעם שמתרשמים שהידיים מלוכלכות.

ו. בתדירות גבוהה כשמישהו בסביבה הקרובה חולה

ההבדל בין ניקוי לחיטוי

האם ניתן לחטא את הידיים בעזרת מים וסבון?

ניקוי משמעו פשוט שטיפה במים וסבון להסרת הלכלוך ומרבית החיידקים הנמצאים על העור. חיטוי משמעו שימוש בתמיסות מיוחדות המכילות חומרים אשר הורגים חיידקים פטריות וכולי. לא כל משטח שנראה נקי, עבר גם חיטוי והוא עלול להיות עמוס בחיידקים אותם העין אינה רואה.

בהתייחסו לחיטוי, ממליץ ה- CDC:

כשאתם מנקים משטחים שיש בהם דם, הקאה, צואה ועל כפות ידיך יש חתכים או פצעים דרכם עלול לחדור זיהום השתמשו בכפפות גומי. ולמרות אמצעי זהירות זה רחצ/י את ידיך היטב בתום פעולת הניקיון, או החיטוי

בכל שימוש בחומר ניקוי קרא/י היטב את ההוראות כולל האזהרות.

ראשית יש לשטוף את המשטח בסבון או בחומר ניקוי השמור במיכל האריזה המקורי שלו (בכדי למנוע הרעלות בילדים, ובכדי שיהיה צמוד להוראות הניקוי והאזהרות)

לאחר מכן השתמש בחומר חיטוי והשאר אותו למספר דקות בהתאם להוראות היצרן .

בהמשך נגב בעזרת מטלית נייר יבשה שאותה תשליכ/י מייד, או השתמש/י במגבת רב פעמית אותה יש לשטוף מיד לאחר הניגוב.

לבסוף, יש לרחוץ את הידיים היטב, כאמור גם אם לבשת כפפות גומי

על חיידקים ואנשים

רוב האנשים לא יודעים איזה כוח יש להם בידיים. מחקר שנערך ב2011 בארצות הברית, מצא שכף יד ממוצעת היא בית גידול ל- 150 סוגים שונים של חיידקים, עם בערך מאה אלף חיידקים לשישית סנטימטר. יותר ממה שיש בפה, בוושט או במעי הדק. בכף יד של נשים, מבחר החיידקים היה גדול ב- 50% בגלל חומציות העור, הורמונים וקרם ידיים. ואם להאמין למשאל הרחוב הבריטי שטען שנשים פחות שוטפות ידיים, זה די מדאיג.

רוב החיידקים האלה הם בלתי מזיקים, אבל השאר קשורים לשפעת, הקאות, שלשולים, ואפילו מחלות כרוניות. פעולה פשוטה כמו נטילת ידיים, יכולה לנטרל לפחות מחצית מהם. אבל, המחקרים מראים שרק חצי מאיתנו מבינים את החשיבות של היגיינת הידיים, והרבה פחות מזה מתרגמים את הידע למעשה. אז הנה כמה עובדות שבטח ישכנעו אתכם. 

חיידקים אוהבים במיוחד ידיות של דלתות, מתגי אור, שלטים רחוקים וכיורים, במיוחד במקומות ציבוריים. רק על מושב אסלה למשל, יש 10 ביליון מחוללי מחלה בפוטנציה. רבים מהם מתפזרים לאוויר וממשיכים להפיץ את הבשורה. ברגע שחיידק מזהה דלת פתוחה בגוף שלנו, הוא נכנס ומתרבה.

כנראה שהצומת הכי חשוב באוטוסטראדה של החיידקים, הוא הרגע בו אנחנו יוצאים מהשירותים ונוטלים ידיים. חוץ מזה, עדיף להשתעל או להתעטש לאזור אחר ולא לכף היד, גם ככה צפוף שם.

 

נמסר על ידי יח”צ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה