טכנולוגיות רפואיות

סקירת Cochrane תומכת במתן Natalizumab לטיפול בטרשת נפוצה (מתוך Cochrane Database Syst Rev)

ממצאים מסקירת Cochrane תומכים במתן Natalizumab (טייסברי) לטיפול בחולים עם טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis), לאחר שהוכח כי התרופה מפחיתה את שיעור ההתלקחויות והמוגבלות לאחר שנתיים.

הדיווח על התוצאות זוכה לתמיכה מעדויות ניכרות ולאור העובדה שהטיפול נסבל היטב. עם זאת, החוקרים מציינים כי הסקירה אינה מספקת הערכה סיסטמית עדכנית ביותר של הסיכון הכרוך בטיפול.

ישנן מספר סוגיות הנוגעות לבטיחות הטיפול, לאור דיווחים על עליה במספר מקרי PML (Progressive Multifocal Leukoencephalopathy) בחולים שטופלו ב- Natalizumab.  המומחים מדגישים כי יש להקפיד כי הטיפול יינתן ע”י נוירולוגים מיומנים במרכזים לטיפול בטרשת נפוצה, תחת תוכניות מעקב.

הסקירה עולה בקנה אחד עם מאמרים קודמים להערכת Natalizumab. הסקירה העדכנית מבוססת על שלושה מחקרים מרכזיים להערכת Natalizumab, שכלל למעלה מ-2,200 חולים. כל שלושת המחקרים זכו לתמיכת חברת תרופות.

באשר ליעילות הטיפול, מהתוצאות עולות עדויות מובהקות סטטיסטית לטובת Natalizumab עבור כל היעדים העיקריים של המחקר, ועבור היעדים המשניים עבורם היו נתונים זמינים בנושא.

Natalizumab הפחית את הסיכון להתלקחויות חדשות לאחר שנתיים בשיעור של 40%. הטיפול הפחית את הסיכון להתקדמות בשיעור של 25%, בהשוואה לקבוצת הביקורת. בדיקות MRI הדגימו עדות מובהקת סטטיסטית לטובת Natalizumab.

תופעות לוואי נפוצות כללו תגובות באתר הזריקה, חרדה, גודש סינוסים, נפיחות בגפיים תחתונות, דלקת של הנרתיק והפרעות במחזור החודשי. התרופה נסבלה היטב במהלך תקופת מעקב בת שנתיים. מספר החולים שפיתחו לפחות תופעת לוואי אחת לטיפול, לא היה שונה משמעותית בין קבוצת המטופלים ב- Natalizumab ובין קבוצת הביקורת.

במחקרים שנכללו בסקירה תועדו שני מקרים של PML. חולה אחד קיבל 29 מנות Natalizumab ובמקרה השני שהוביל למות החולה, ניתנו 37 מנות טיפול.

לאור החשש בנוגע לבטיחות הטיפול, והעלות הרבה של הטיפול התרופתי, מומחים בנושא קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, במטרה לבחון אילו חולים צפויים לתועלת הרבה ביותר מהטיפול.

Cochrane Database Syst Rev. Published online October 5, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה