טכנולוגיות רפואיות

הערך הפרוגנוסטי של CT Angiography של העורקים הכליליים (מתוך Heart)

במאמר חדש שפורסם ב-Heart מדווחים חוקרים כי לבדיקת Coronary Computed Tomography Angiography (ובקצרה, CCTA) במינון-נמוך ערך פרוגנוסטי חשוב.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את החשיבות הפרוגנוסטית של בדיקת CCTA עם 64 חתכים ובמינון נמוך, באמצעות Prospective ECG Triggering במדגם חולים עם מחלת עורקים כליליים ידועה או חשד למחלה כלילית.

מדגם המחקר כלל 434 חולים שהופנו להערכת נוכחות מחלת עורקים כליליים באמצעות בדיקת CCTA.

החוקרים תיעדו את נוכחות, פיזור וחומרת הנגעים הכליליים (נגע לא חוסם הוגדר בנוכחות היצרות של עד 50% מהלומן, לעומת נגע חוסם שהוגדר בנוכחות היצרות של 50% ומעלה מהלומן) . החשיבות הפרוגנוסטית של CCTA במינון נמוך לניבוי אירועים לבביים מג’וריים, שכללו תמותה לבבית, אוטם לבבי לא-פטאלי, או צורך ברה-וסקולריזציה, נקבעה על-סמך ניתוח סטטיסטי. החוקרים עקבו אחר כל חולה באמצעות ראיונות טלפוניים ו/או לפי הרשומות הרפואיות. 38 חולים שעברו רה-וסקולריזציה מוקדמת הוצאו מהמחקר.

החוקרים מדווחים כי ב-171 נבדקים (47%) הבדיקה הצביעה על עורקים כליליים תקינים לחלוטין, בעוד שנגעים לא-חוסמים בלבד אובחנו ב-66 נבדקים (18%) ונגעים חוסים אובחנו ב-130 נבדקים (35%). החוקרים עקבו אחר המשתתפים במשך 47 שבועות, בממוצע. שיעור האירועים במהלך השנה הראשונה עמד על 0% בנבדקים עם עורקים כליליים תקינים לפי בדיקת CCTA, אך עלה ל-3% ו-26% בנבדקים עם נגעים לא-חסומים ונגעים חוסמים בעורקים הכליליים, בהתאמה. מניתוח סטטיסטי עולה כי נוכחות נגע חוסם או כל נגע בעורקים הכליליים הינו גורם מנבא משמעותי להיארעות אירועים לבביים. מנת הקרינה האפקטיבית עמדה בממוצע של 1.80 mSv.

בעקבות ממצאי המחקר קובעים החוקרים כי התוצאות מעידות על החשיבות הפרוגנוסטית המצוינת של בדיקות CCTA במינון נמוך.

Heart. 2011;97(17):1385-1390

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה