טכנולוגיות רפואיות

מקומה של ביופסיה של קשרית הזקיף במלנומה של ראש וצוואר (Cancer)

בעקבות תוצאות מחקר חדש מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Cancer כי יש לבצע ביופסיה של קשרית הזקיף (SLNB או Sentinel Lymph Node Biopsy) בחולים עם מלנומה של הראש והצוואר, באותן התוויות בהן הבדיקה משמשת במקרים של מלנומה של הגו והגפיים.

החוקרים סקרו את  הרשומות הרפואיות אודות 353 חולים עם מלנומה של הראש והצוואר, שעברו ביופסיה של קשרית הזקיף בין השנים 1997-2007 במסגרת המחקר הם ביקשו להעריך את היעילות והערך הפרוגנוסטי של SLNB במקרים של מלנומה באזור הראש והצוואר, בהשוואה לאתרים אחרים בגוף.

החולים עברו מיפוי קשריות לימפה 2-4 שעות לפני הניתוח. המנתחים ערכו חתך באורך 1-3 סנטימטרים באזור שמיד מעל הקליטה הרדיואקטיבית המקסימאלית. בנוסף לקליטה רדיואקטיבית הם התבססו על חומר צבע כחול לזיהוי קשרית הלימפה. לחולים עם תשובה חיובית של קשרית הזקיף הומלץ על כריתה מלאה של קשריות הלימפה והפניה לאונקולוג במטרה לשקול טיפול אונקולוגי.

לא תועדו פגיעות עצביות באף אחד מהחולים במחקר, וקשרית הזקיף זוהתה בכל המקרים למעט אחד. במילים אחרות, הפעולה הייתה בטוחה.

בכחמישית מהחולים התקבלה תשובה חיובית של קשרית הזקיף (69 חולים), וכולם למעט אחד עברו כריתה מלאה להסרת קשריות לימפה נוספות. במרבית החולים (51 חולים) לא הייתה מעורבות נוספת של קשרי לימפה.

באשר לערך הפרוגנוסטי של SLNB באזור ראש וצוואר, החוקרים מצאו כי מניתוח רב-סטטיסטי עולה כי יחס הסיכון הינו 4.23  (p<0.0001) לתשובה חיובית של קשרית הזקיף, עם ירידה בשיעורי ההישרדות ללא-הישנות ו-3.33 (p<0.0001) עבור תשובה חיובית של קשרית הזקיף והישרדות כוללת נמוכה יותר. שיעורי תשובות שליליות-שגויות עמדו על 14.8%.

החוקרים מדווחים כי 12 חולים פיתחו הישנות תחילה באזור קשרית הזקיף. כלומר, תשובה שלילית של קשרית הזקיף,  ללא הישנות או עם הישנות In-Transit, אירעה ב-4.2% מהמקרים. זהו שיעור דומה לזה שנמצא במחקרים להערכת ביופסיה של קשרית הזקיף במקרים של מלנומה באתרים אחרים בגוף, ולכן ל-SLNB באזור ראש וצוואר דיוק דומה.

Cancer. Published online July 19, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה