טכנולוגיות רפואיות

האם כלבים יכולים לזהות סרטן ריאות באמצעות חוש הריח? (European Respiratory Journal)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת European Respiratory Journal מדווחים חוקרים מגרמניה כי כלבים מיומנים עשויים לזהות במהימנות מקרים של מחלות ממאירות של הריאה בבני אדם, באמצעות הרחת הנשימה של הנבדק.

החוקרים מסבירים כי בשלבים מוקדמים של ממאירויות ריאה ישנם תסמינים מעטים, עובדה המקשה על אבחנה מוקדמת, בשלב בו עדיין ניתן לטפל.

לדברי החוקרים, ארבעה כלבים מיומנים שני רועים גרמניים, רועה אוסטרלי ולברדור זיהו נכונה ממאירויות ב-71 מבין 100 דגימות מחולים עם סרטן ריאות. בנוסף, הם שללו נכונה נוכחות ממאירות ב-372 מבין 400 דגימות שהיו ידועות כשליליות לסרטן ריאות, ומכאן שיעורים נמוכים מאוד של תשובות חיוביות-שגויות (7%).

התוצאה המפתיעה הינה הספציפיות הגבוהה מאוד של הכלבים לזיהוי סרטן ריאות, שאף עלתה על זו של שילוב בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת וברונכוסקופיה.

רופאים דיווחו בעבר על מקרים בהם כלבים הביאו לתשומת לב של בעליהם למקרים של ממאירויות של העור, השד והריאה, שלא אובחנו קודם לכן, ע”י מגע או רחרוח חוזר של האיבר המעורב. חלק מהכלבים אף אומנו להריח רמות סוכר נמוכות בדם בחולי סוכרת.

עם זאת, במחקרים מבוקרים הכלבים זכו להצלחה מעורבת, בעוד שדגימות מאנשים בריאים וחולים העלו תוצאות סותרות.

לדברי החוקרים, משך האימון של הכלבים עשוי להביא להבדלים המשמעותיים בין המחקרים השונים בנושא. במחקר הנוכחי, ארבעת הכלבים אומנו במשך תשעה חודשים, כאשר במחקרים אחרים האימון נמשך שלושה שבועות. בנוסף, נראה כי יש חשיבות גם לסוג הדגימות הניתנות לכלבים שתן, נשימה, דם או צואה.

המחקר כלל 220 מתנדבים 110 בריאים, 60 עם ממאירות ריאתית ו-50 עם מחלת ריאות חסימתית כרונית שהתבקשו לנשוף לתוך צינור זכוכית המכיל צמר. החוקרים הציגו לכלבים חמש צינורות זכוכית בכל פעם, רק אחת הכילה דגימה מאדם עם ממאירות.

הכלבים אומנו לשכב ולהצמיד את אפם לצינורית הזכוכית במידה וזיהו סרטן ריאות.

נראה כי הכלבים זיהו נכונה דגימות מחולים עם ממאירות; גם כאשר מדובר היה במחלה בשלב מוקדם מאוד. הם הצליחו לזהות את הריח בנוכחות ריחות נוספים של עשן סיגריות או מזון בנשימה של הנבדקים.

European Respiratory Journal, Aug. 17, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה