טכנולוגיות רפואיות

השתלת מכשיר גירוי קיבה לצורך ירידה במשקל אינה מונעת עליה ברמת הורמון הרעב ghrelin (מתוך Obesity)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של כתב העת Obesity עולה כי השתלת והפעלת מכשיר גירוי קיבה לצורך ירידה במשקל אינה מונעת עליה בהורמון ghrelin , המגביר רעב במקביל לירידה במשקל.

ההורמון ghrelin , “הורמון הרעב”, עולה בגוף במקביל לירידה במשקל, ככל הנראה כתגובת בקרה לצורך שמירה על משקל הגוף. במחקר SHAPE (או בשמו המלא Screened Health Assessment and Pacer Evaluation ) בדקו החוקרים יעילות של השתלת מכשיר גירוי קיבה (implantable gastric stimulator IGS ) לירידה במשקל. המכשיר הושתל בכל משתתפי המחקר, אך הופעל רק במחציתם ב-12 החודשים הראשונים של המחקר. בחודשים 12-24 הופעל מכשיר ה-IGS בכל המשתתפים.

במחקר הנוכחי בדקו החוקרים תת קבוצה של 13 משתתפים ממחקר SHAPE אשר לא הדגימו הבדל בירידה במשקל בין קבוצת הטיפול לבין קבוצת הביקורת לאחר שנה אחת. לאחר 24 חודשים המשתתפים מקבוצת הטיפול (סך של 7 משתתפים) הדגימו שמירה טובה יותר על ירידה במשקל (ירידה של 1.9% מהמשקל יחסית לתחילת המחקר) בהשוואה למשתתפים מקבוצת הביקורת (סך של 6 משתתפים אשר הדגימו עליה של 2.2% מהמשקל יחסית לתחילת המחקר, P<0.05 ). בקרב משתתפים בדקו החוקרים את ההשפעה של IGS על רמות ההורמון ghrelin ופפטיד YY (סמן של שובע) בדם.

החוקרים מצאו כי לאחר 12 חודשים העליה ברמת ghrelin בדם הייתה גבוהה יותר בקבוצת הטיפול ( עליה מ-285 ל-336 פיקוגרםמ”ל בממוצע) לעומת קבוצת הביקורת (ירידה מ-211 ל-208 פיקוגרםמ”ל בממוצע) (P<0.05 ). אולם, לאחר 24 חודשים רמת ghrelin בדם בצום לא הייתה שונה מהרמה בתחילת המחקר בשתי הקבוצות. כמו כן, לא מצאו החוקרים הבדל ברמות פפטיד YY בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי השתלת והפעלת מכשיר IGS לא הדגימה מניעה של עליית רמת ההורמון ghrelin בדם. החוקרים מציינים כי יש צורך במחקרים נוספים על מנת להעריך האם שינויים טכניים עשויים לעזור בשמירה על ירידה במשקל עם מכשיר ה-IGS .

Obesity, June 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה