טכנולוגיות רפואיות

הכנס ה- 3 לרפואה מגדרית בבילינסון: שמן יכול להיות גם בריא, זה לא המשקל, זה המיקום!

נשים מנהלות את מיקום השומנים בגוף טוב יותר מגברים

נמצאה עמידות להורמון שאחראי על מנגנון השובע

אלצהיימר ואסטמה- נשים מאובחנות לפי סממנים שמופיעים בגברים

בבילינסון התקיים הכנס השלישי בישראל לרפואה מגדרית, ביוזמת מנהל בי”ח לנשים פרופ’ מרק גלזרמן המכהן גם כיו”ר החברה הישראלית לרפואה מגדרית ונשיא האגודה הבינלאומית לרפואה מגדרית בשיתוף המכון לחקר התזונה בבילינסון בניהולו של פרופ’ פייר זינגר, מנהל מחלקת טיפול  נמרץ כללי ומנהל המכון לחקר התזונה בבילינסון ויו”ר האיגוד האירופאי לתזונה קלינית ומטבוליזם.

רפואה מגדרית היא רפואה שבמרכזה ההכרה בשוני של כל מערכות הגוף של נשים וגברים והצורך בהתאמת האבחון והטיפול הרפואי להבדלים אלה. 

במוקד הכנס עמד  נושא התזונה בראייה מגדרית  והוצגו בו גישות חדשות בתחום התזונה, חילוף חומרים, פיזור השומנים בגוף ועוד.

הנושאים המרכזיים שהוצגו בכנס:

פרופ’ מרק גלזרמן מנהל בי”ח לנשים, יו”ר החברה הישראלית לרפואה מגדרית ונשיא האגודה הבינלאומית לרפואה מגדרית.

מחקרים חדשים מהעולם מצביעים על סממנים שונים למחלת האלצהיימר והאסטמה בנשים וגברים. כיום נשים מאובחנות על פי הסממנים המוכרים בגברים, כך שלעיתים אבחון המחלה מתעכב.

יש שוני מהותי במערכות העיכול של גברים ונשים ולכן, אך טבעי שנשים וגברים ירצו לאכול בזמנים שונים ומאכלים שונים.

פרופ גלזרמן: “מתוך העלאת המודעות לשוני בתפקוד המערכות השונות בגופם של גברים ונשים ומתוך זה מערכת העיכול, כולל הרכב התזונה, כמות ואף העיתוי של הארוחות, ייתכן שנוכל לבטל או  להוריד את שכיחות היתר של מחלות מעי ותפקוד לקוי של מערכם העיכול בקרב נשים”.

ד”ר שאול לב, רופא בכיר במחלקת טיפול נמרץ כללי בבילינסון: 

מה גורם לנשים לנהל טוב יותר את משק השומנים בגופן? גנטיקה או  מנגנונים התנהגותיים שונים?

נשים מנהלות טוב יותר את משק השומנים שלהן בזכות רמות אסטרוגן גבוהות בגופן.

משקל האדם וכמות השומן הכללית בגופו הם מדדים פחות חשובים, עפ”י גישות חדשות המדד החשוב ביותר הוא מיקום השומן בגוף. בנשים בהן חלה שקיעת שומן בחלל הבטן הסיכון לתחלואה ותמותה גבוהה במיוחד. יש לפתח גישות אבחנתיות לשומן בטני במיוחד בנשים

פרופ’ פייר זינגר מנהל המכון לחקר התזונה בבילינסון ויו”ר האיגוד האירופאי לתזונה קלינית ומטבוליזם: “מכת ההשמנה מחמירה בישראל ובמיוחד בקרב נשים, למרות שלנשים יש מנגנונים מפותחים למניעת השמנה בטנית (שמירה קפדנית על דיאטות ואכילה מועדפת של פירות וירקות). הבנה גדולה יותר בכל המנגנונים של השינויים התזונתיים בין גברים ונשים, נותנת אפשרות להמליץ על תזונה נכונה יותר לכל אחד מהמינים”.

ד”ר ילנה ברויטמן, רופאה בכירה במכון לגסטרואנטרולוגיה בבילינסון סקרה את ההבדלים  הקיימים בתהליך חילוף החומרים ופירוק שומנים  בגברים לעומת נשים והשפעת התהליך על השמנה, הביקורתיות של נשים כלפי השמנה והשפעת הורמונים על השמנה.

סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון:

נמצא קשר בין ילדים עם מדדי BMI גבוהים לבין היותם נמוכים. כלומר, ילדים שמנים חווים התבגרות מינית מוקדמת ומסיימים את תהליך ההתפתחות מוקדם מהצפוי, כלומר, לא מממשים את כל פוטנציאל הגדילה וההתפתחות שלהם.

הורמון הלפטין מופרש ע”י רקמת שומן ונמצא ברמות גבוהות יותר בנשים. ככל שרמות ההורמון גבוהות יותר, אנו חשים שובע. אך, יש אנשים הסובלים מעמידות להורמון! קבוצה זו תחוש רעב לעיתים קרובות יותר.

נופר פלטי, דיאטנית בכירה ביחידה לדיאטה ותזונה בבילינסון סקרה את השפעות התרבות המערבית ועידודה את תופעת הפרעות האכילה.

בתי החולים בילינסון והשרון הם חלק מ-14 בית החולים של ה’כללית’ בכל רחבי הארץ. ‘כללית’ הינה ארגון הבריאות המוביל בישראל והשני בגודלו בעולם, המשרתת כ-4 מיליון לקוחות (54% מכלל הציבור בישראל) ב-1,300 מרפאות ומאות מכונים הפרוסים ברחבי הארץ. אתר האינטרנט (www.clalit.co.il) ומוקד השירות הטלפוני 2700 *  עומדים  לרשות הציבור 24 שעות ביממה למתן מענה לנושאים בריאותיים ולמידע כללי.

נמסר על ידי  ורד קויטל, דוברת בית החולים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה