טכנולוגיות רפואיות

התועלת של מניפולציות מרכז לחץ בכף הרגל וטיפול יציבה כנגד אוסטיאוארתריטיס של הברך (J Electromyogr Kinesio)

ממחקר חדש עולה כי למניפולציות המושתתות על מרכז לחץ בכף הרגל (ובאנגלית, COP או Center Of Pressure) השפעה על דפוסי ההפעלה של שרירי הרגליים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין תרגילי מרכז הלחץ בכף הרגל ובין שיפור דפוסי היציבה. במחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע אם להפעלת שרירי הגפה התחתונה השפעה על חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים, הן מיד והן לאחר מניפולציות COP, כאשר אלו שולבו עם אפוסתרפיה. נציין רק כי שיטת אפוסתרפי זו פותחה בישראל.

מדגם המחקר כלל 14 נשים עם אוסטיאוארתריטיס של המדור המדיאלי של הברכיים, שעברו בדיקות EMG של שרירים מרכזיים של הרגל. בשלב הראשוני, המחקרים נערכו בארבע נקודות מרכז לחץ. לאחר מכן, הוחל בטיפולי יציבה למשך שלושה חודשים.

מהתוצאות עולה כי חל שינוי משמעותי בבדיקת ה-EMG הממוצעת עם COP בלפחות שלב אחד במהלך ההליכה בכל השרירים שנבדו ברגל הפחות-תסמינית  ובשלושה שרירים של הרגל התסמינית יותר. לאחר האימונים, חלה עליה משמעותית בבדיקת EMGממוצעת במרבית השרירים. במרבית השרירים של הרגל הפחות-תסמינית חלה עליה משמעותית בשיא EMG. משך הפעילות היה קצר יותר בכל השרירים של הרגל הפחות-תסמינית ובשלושה שרירים של הרגל התסמינית יותר. התוצאות לוו בהקלה בכאב ושיפור בכאב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למניפולציות המושתתות על מרכז לחץ בכף הרגל, בשילוב עם תכנית טיפול, השפעה חיובית על הפעלת שרירי הרגליים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים. הטיפול מביא להגברת פעילות השרירים והקטנת משך הפעילות.

J Electromyogr Kinesiol. 2011 Jun 17

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה