טכנולוגיות רפואיות

תוכנת MAR לשיפור תמונת MRI שנאספה בזמן תנועת המטופל (מתוך כנס ARRS)

מאת ד”ר אולה קראסיק

בכנס השנתי של איגוד הרנטגן האמריקאי (American Roentgen Ray Society 2011 Annual Meeting ) הציגו חוקרים תוכנה חדשה, הנקראת MAR או Motion Artifact Removal , אשר עוזרת למקד תמונות MRI שנאספו בזמן תנועת המטופל.

אחת הבעיות בדימות MRI היא תנועת המטופלים במהלך התהליך, אשר יוצרת ארטיפקטים. על מנת להמנע מכך, מקבלים המטופלים הנחיה לעצור נשימה. ברמה הטכנית, בעיה אחת היא איסוף מידע בזמן תנועה של המטופל. בעיה שנייה היא לזהות שאיסוף המידע קורה בזמן תנועה ולזהות את המעבר בין העדר תנועה לבין תנועה.

בכנס הציגו החוקרים את תוכנת MAR , או Motion Artifact Removal לפי אלגוריתם Retrospective Resolution Reduction . החוקרים בדקו תמונות שנאספו מ-3 מתנדבים אסימפטומטיים על ידי סורק מסוג Siemens Espree 1.5-T . החוקרים בדקו את מקדם הקורלציה של התמונות, כאשר תמונות שנאספו בזמן עצירת נשימה מלאה קיבלו מקדם קורלציה קרוב ל-1. המקדם ירד באופן משמעותי במעבר בין עצירת נשימה למידע שנאסף בזמן תנועה.

החוקרים הדגימו כיצד תוכנת MAR מאפשרת ייצור תמונה המדגימה מידע קליני שימושי מנתונים אשר נאספו בזמן תנועה. התוכנה עושה זאת תעדוף הנתונים החשובים ביותר לקבלת תמונה ברורה, תחת ההנחה כי הנתונים הראשונים שנאספו נאספו בזמן עצירת הנשימה. הגישה של MAR שונה מזו של פרוטוקול MRI רגיל בכך ש-MAR אוסף נתונים במהלך כל הזמן שהמטופל עוצר נשימה, ואף יותר. כך, האלגוריתם מותאם לכל מטופל. כל התהליך הינו אוטומטי ורטרוספקטיבי. ניתן להפעיל MAR ללא צורך בזיהוי איכותי של התמונה. כלומר, טכנאי יכול להפעיל MAR ללא צורך ברדיולוג.

American Roentgen Ray Society (ARRS) 2011 Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה