טכנולוגיות רפואיות

יום חמישי, 12.5.2011, יום המודעות למחלת הפיברומיאלגיה

ביום חמישי, ה- 12 במאי, יצוין בארץ וברחבי העולם יום המודעות למחלת הפיברומיאלגיה. היות ומדובר במחלה שאינה ניתנת לגילוי באמצעות בדיקת דם או כל בדיקה ביולוגית אחרת, חשיבותו של יום זה הינה מרכיב משמעותי בהפצת המודעות למחלה ולזיהויה בקרב החולים.

ברצוני להציע לראיין את שרון גור, חולת פיברומיאלגיה אשר יכולה לספר על תהליך גילוי המחלה ועל החוויות שלה לאורך תהליך זה. כמו כן, אני מציע לראיין את ד”ר סילביו בריל, מנהל המחלקה לכאב בביה”ח איכילוב ויו”ר האגודה הישראלית לכאב, אשר יכול לספק גם מידע מהצד הרפואי.

מהי פיברומיאלגיה? תסמונת הפיברומיאלגיה (המכונה בעברית “דאבת השרירים”) היא צורה נפוצה של כאבי שרירים מפושטים ותשישות. המונח Myalgia פירושו כאב שרירים. השם Fibromyalgia מצביע על כאבים ברקמת חיבור, בשרירים, בגידים, ברצועות ובמקומות אחרים. התוצאה היא שכל גירוי אשר אמור היה להיות מעט מכאיב (או אפילו גירוי שלא היה צריך להיות מכאיב כלל) מפוענח על ידי מערכת העצבים המרכזית כגירוי מכאיב ביותר אצל חולי פיברומיאלגיה.

עוד על פיברומיאלגיה:

הגורם לפיברומיאלגיה אינו ברור במלואו. מקובל להניח כי קיים רקע גנטי לתסמונת ושכיחותה גבוהה באופן משמעותי אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה של אדם הסובל מפיברומיאלגיה.

בנוסף, “טריגרים” שונים במהלך החיים יכולים לתרום להתפרצות המחלה; ביניהם חבלות גופניות (בייחוד לעמוד השדרה הצווארי), זיהומים ויראליים שונים, שינויים הורמונאליים ולחץ נפשי. בנוסף, פיברומיאלגיה יכולה להתפתח אצל הסובלים ממחלה אחרת, כדוגמת מחלת מפרקים דלקתית, מחלת מעיים דלקתית כרונית ועוד. אחוזים גבוהים מחולי הפיברומיאלגיה (קרוב ל- 90%) סובלים בנוסף לכאב בכל הגוף מעייפות והפרעות שינה. חלק מחולי הפיברומיאלגיה עלולים לסבול בנוסף מתופעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה , אשר עלולים להתפתח כתוצאה מהכאב הכרוני אך עלולים גם להשפיע לרעה על המצב הגופני. כך עלול להיווצר מעגל קסמים של כאב ודיכאון, הגורמים פגיעה קשה באיכות החיים.

למה צריך יום מודעות מיוחד? אמנם בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לתסמונת הפיברומיאלגיה בישראל, אך עדיין רוב הציבור הרחב, כמו גם רופאים רבים, לא מודעים למחלה ולכן לא יודעים כיצד לאבחן אותה בזמן אמת. שכיחותה של תסמונת הפיברומיאלגיה בארצות מערביות מוערכת בכ- 2-3% מהאוכלוסייה (רוב החולים הם בגילאי 20-50) לפיכך ניתן להעריך כי בישראל חיים אלפי אנשים הסובלים ממצב זה, כאשר חלקם כלל לא מודעים לכך.

כיצד תדע/י שחלית? תסמונת הפיברומיאלגיה אינה קשה לאבחון, בתנאי שמודעים לביטויים הקליניים שלה. השילוב של כאב כרוני מפושט בכל חלקי הגוף, המלווה ברגישות רבה ללחיצה בבדיקה הגופנית, מספיק על מנת לאבחן פיברומיאלגיה. בנוסף לכאב, חולי הפיברומיאלגיה סובלים ברוב המוחלט של המקרים מסימפטומים נוספים, הכוללים הפרעות שינה, עייפות מתמשכת, הפרעות ריכוז וזיכרון, תלונות של מעי רגיש ועוד. במידה ואתם חשים כך חשוב מאוד לפנות לראומטולוג, רופא המתמחה במחלות פנימיות, שיוכל לאשש או להפריך את קיום המחלה, ובמידת הצורך ידע כיצד לטפל בה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה