טכנולוגיות רפואיות

לחוצה? את בסיכון גבוה יותר ללקות באלצהיימר

מחקר חדש מגלה כי לחץ בגילאי הביניים מעלה ב-65% את סיכונן של נשים ללקות באלצהיימר

במחלת האלצהיימר, חולים כ-70 אלף גברים ונשים ישראלים. למרות שהמחלה פוגעת בגברים ונשים באופן שווה, מחקר חדש שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי Brain, מצא את הסיבה לחולי בקרב נשים. מסתבר, כי נשים הסובלות מלחץ נפשי מתמשך בגילאי הביניים נמצאות בסיכון גבוה יותר ללקות במחלה.

המחקר נערך ע”י חוקרים שבדיים, מאוניברסיטת גטבורג, ובמהלכו בוצע מעקב אחר 1415 נשים בגילאים 38-60. רמת הלחץ הנפשי של הנשים נבחנה בשלושה מחקרי משנה בשנים 1968, 1974 ו-1980. סממני הלחץ שבחן המחקר היו: מתח נפשי, עצבנות, חרדה, פחדים או בעיות שינה אשר נמשכו לפרק זמן של חודש או יותר.

מממצאי המחקר עולה, כי 161 נשים מהמשתתפות לקו בשיטיון בגיל מבוגר, מרביתן באלצהיימר. במחקר הוכח כי לחץ בגילאי הביניים מעלה ב-65% את סיכונן של נשים ללקות באלצהיימר. סיכוין של נשים אשר אובחנו כסובלות מלחץ בשני המחקרים ללקות במחלה עלה ב-73% והכפיל עצמו בקרב נשים שבכל שלושת המחקרים אובחנו כסובלות מלחץ מתמשך.

לדברי פרופ’ יאיר למפל, מנהל המחלקה הנוירולוגית בביה”ח וולפסון, “תוצאות המחקר מלמדות על חשיבות אורח החיים הבריא והרגוע לצורך מניעת אלצהיימר. מחקרים הוכיחו שמצבי לחץ פוגעים באזורים שונים במוח, ביניהם אזורי הזיכרון ולעיתים מובילים גם לאלצהיימר. כמו כן, לחץ גורם לעליה בלחץ הדם, מה שיכול לגרום לאירועים מוחיים קטנים המגבירים את הסיכון לאלצהיימר. בנוסף, נשים לחוצות לרוב לא מקדישות זמן לפעילות ספורטיבית ולא מקפידות על תזונה נכונה ומאוזנת, דבר המגביר את השפעתם של גורמי הסיכון הנוספים למחלה. נשים אשר נמצאות בקבוצת הסיכון, עליהן להיות ערניות למצבן הבריאותי. אבחון מוקדם וטיפול תרופתי בזמן, בתרופות כגון אביקסה ורמיניל, עשויים לסייע לעכב את הידרדרות המחלה”.

עוד הוסיף פרופ’ למפל, “לחץ הינו גורם המוכר בעולם הרפואה ככזה המוביל לבעיות רפואיות שונות, כגון התקפי לב, שבץ או לחץ דם גבוה. זהו אחד המחקרים הראשונים שעוסק בהשפעת הלחץ על מחלות עצביות כגון אלצהיימר. בשנים האחרונות בוצעו מחקרים רבים לבחינת גורמי המניעה הפיזיולוגיים של אלצהיימר כגון: פעילות קוגנטיבית, פעילות גופנית, לחץ דם תקין, פרופיל שומנים תקין, צריכת מזונות עשירים באומגה 3 וכו’. עתה ניתן להסיק גם כי מניעת לחץ תורמת גם היא לצמצום הסיכון לאלצהיימר”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה