טכנולוגיות רפואיות

הקרינה הנפלטת מסורקי הגוף בנמלי תעופה בארצות הברית מוערכת כנמוכה מאד (מתוך Arch Intern Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת Archives of Internal Medicine עולה כי הקרינה הנפלטת מסורקי הגוף המוצבים במספר שדות תעופה בארצות הברית הינה נמוכה וככל הנראה לא מהווה סיכון בריאותי, גם לנוסעים המתמידים.

בשנה האחרונה הציב מנהל בטיחות התעבורה (Transportation Security Administration TSA ) בארצות הברית סורקי גוף בשדות תעופה ברחבי המדינה על מנת להעלות את רמת הבטחון בשדות התעופה ובטיסות. בעקבות כך התפתחו מספר דיונים בנושא בטיחות הקרינה הנפלטת מסורקים המשתמשים בקרני X וכן בנושא שמירה על פרטיות (ראו ידיעה באתר בנושא זה מינואר השנה).

בשל הארועים ביפן עולה נושא הקרינה שוב למודעות הציבורית, ונקשר לסורקי הגוף. החוקרים מציינים כי רמת הקרינה מסורק הגוף משתווה לכמות קרינת הרקע הנספגת בגוף באופן טבעי במהלך יום רגיל במשך 3-9 דקות. מומחה מהתחום ציין כי בשימוש נכון בסורקים הקרינה היא נמוכה ביותר. מעל 50 סריקות גוף בשדה התעופה משתוות לצילום שיניים אחד.

במחקר זה העריכו החוקרים את החשיפה לקרינה ב-3 קבוצות: כל הנוסעים, נוסעים תכופים מאד, וילדות בנות 5 אשר טסות באופן תכוף (תת קבוצה זו נבחרה בשל הרגישות הגבוהה יותר של ילדים לקרינה). לפי ההערכות מצאו החוקרים כי מתוך 750 מיליון טיסות בשנה בהן טסים 100 מיליון נוסעים, השימוש בסורקי גוף יוסיף 6 מקרי סרטן לאורך חייהם של כל הנוסעים. זאת כתוספת על 40 מיליון מקרי סרטן אשר יתפתחו באופן טבעי בקבוצה גדולה זו של אנשים.

בנוסעים תכופים מאד, אלה שטסים כ-60 שעות בשבוע, יתכנו 4 מקרי סרטן נוספים מעבר ל-600 המקרים הנוספים מעצם החשיפה לקרינה בזמן טיסה ול-400,000 מקרי הסרטן אשר היו מתפתחים באופן טבעי באוכלוסיה זו.

לפי החישובים, ב-2 מיליון ילדות בנות 5 אשר טסות הלוך-חזור כל שבוע, מעבר בסורק הגוף יוסיף מקרה אחד של סרטן שד בנוסף ל-250,000 מקרים אשר צפויים להתפתח לאורך חייהן.

החוקרים מקווים כי הנתונים החדשים יעזרו להתגבר על הפחד באוכלוסיה מסורקי הגוף.  

Arch Intern Med, March 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה