טכנולוגיות רפואיות

הנחיות להגבלת חשיפה לשמש בילדים ומתבגרים (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר אולה קראסיק

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, ה-AAP (או American Academy of Pediatrics ) פרסמה לאחרונה הנחיות להגבלת חשיפה לשמש בילדים. חברי ה-AAP מציינים כי קרינה אולטרא-סגולה (קרני UV ) גורמת ל-3 סוגים של סרטן עור: basal cell carcinoma, squamous cell carcinoma, cutaneous malignant melanoma . מודעות הציבור לסכנת הקרינה נמוכה מהרצוי, כמו גם השימוש בהגנה מהשמש.

ההארעות של מלנומה באוכלוסיה הולכת ועולה. בכל שנה מעל 2 מיליון מקרים חדשים של סרטן עור מאובחנים בארצות הברית. הסיכון לפתח סרטן עור עולה באנשים אשר נחשפים באופן מכוון לשמש או למקור אחר של קרני UV . כ-25% מכלל החשיפה לשמש קורת לפני גיל 18. על כן, ה-AAP , ארגון הבריאות העולמי (ה-WHO ), הארגון הרפואי האמריקאי (American Medical Association ) והאקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה (American Academy of Dermatology ) מעודדים עיגון בחוק של האיסור על ילדים מתחת לגיל 18 להשתמש בשרותי מכוני שיזוף.

הנחיות לרופאי ילדים:

* יעוץ אודות חשיפה לקרני UV , המלצה על המנעות מכוויות שמש ושיזוף, ביגוד מגן וכובעים, משקפי שמש, וקרם הגנה.

* אם ניתן, יש להגביל את הנוכחות של ילדים בשמש בשעות השיא של קרני השמש, כלומר בין 10 בבוקר ל-4 אחר הצהריים.

* כאשר ילדים או מתבגרים נמצאים בסכנה לכוויות שמש, יש להשתמש בקרם הגנה עם מקדם הגנה (SPF ) של לפחות 15. יש למרוח את קרם ההגנה כל שעתיים, וכן לאחר שחיה, הזעה או ניגוב עם מגבת.

* בילדים ניתן לבחור קרמים אשר לא מכילים oxybenzone , חומר עם השפעה אסטרוגנית קלה כאשר נספג דרך העור.

* אמנם יש לייעץ לכל הילדים אודות הסכנה בחשיפה לקרני שמש, באופן מיוחד יש לשים לב לילדים עם גורמי סיכון לסרטן עור, כגון עור בהיר, נמשים, כתמי לידה.

* יש להתייחס למניעת סרטן עור כתהליך ארוך טווח. החל מהילדות, יש לקבוע פגישה שנתית אחת לפחות המוקדשת ליעוץ אודות חשיפה לקרני UV . כל הילדים נמצאים בסכנה להשפעת קרני UV על העיניים ועל מערכת החיסון, גם אלה שלא נשרפים בשמש. ניתן לתזמן יעוץ זה לחודשי האביב לפני חופשת הקיץ, וכמובן במהלך ביקורי רופא בשל כוויות שמש.

* יש לעודד פעילות גופנית מחוץ לבית ולהדגיש את חשיבות ההגנה מהשמש בזמן פעילות זו.

* החל מגיל 9-10 ניתן לערב את הילדים בלקיחת אחריות על הגנה מהשמש.

* יש להגן על תינוקות בגיל פחות מ-6 חודשים מקרני שמש ישירות על ידי ביגוד מגן וכובעים. כאשר לא ניתן להמנע מחשיפה לשמש, יש לעודד הורים למרוח קרם הגנה על החלקים החשופים לשמש של התינוק. יש לזכור כי בפגים ספיגת מרכיבי קרם ההגנה עשויה להיות מוגברת.

* על רופאי הילדים ורופאי המשפחה ללמוד את החומרים אשר גורמים לרגישות יתר לאור השמש. אנשים המשתמשים בחומרים אלה, בין אם בנטילה פומית או בצורה של משחות, להמנע מחשיפה לשמש וכן מחשיפה לקרני UV ממקורות מלאכותיים. במקרים בהם לא ניתן להמנע מחשיפה לשמש, יש ללבוש בגדים ארוכים וקרם הגנה מפני השמש עם מקדם הגנה אשר חוסם גם קרני UVA .

* יש לתת תוספת ויטמין D לתינוקות אשר ניזונים מהנקה או מפורמולה, וגם לילדים אחרים, עד לצריכה יומית מינימלית של 400 יחידות של ויטמין D . בילדים אשר נמצאים בסכנה ל-hypovitaminosis D ניתן לבצע בדיקות דם לריכוז של 25-hydroxyvitamin D .

* יש להמנע מחשיפה לשמש או לקרני UV מלאכותיות מתוך כוונה להעלות רמות ויטמין D או מכל סיבה אחרת.

* על רופאי ילדים לעודד מדיניות הגנה מהשמש, כגון מגרשי משחקים מוצלים, משחקים בחוץ לפני השעה 10 בבוקר, אישור לבישת כובעים בבתי ספר וגנים.

* על רופאי ילדים לעודד עיגון בחוק של האיסור על ילדים מתחת לגיל 18 להשתמש בשרותי מכוני שיזוף.

Pediatrics. February, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה