טכנולוגיות רפואיות

האם טיפול בפולסים של גירוי חשמלי עדיף על פלצבו באוסטאוארתריטיס של הברך? (מתוך Arthritis Rheum)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת Arthritis and Rheumatism עולה כי טיפול בפולסים של גירוי חשמלי, PES , עשוי להיות דומה לפלצבו מבחינת יעילות שיפור התסמינים.

במחקר אקראי, כפול סמיות, מבוקר פלצבו זה בדקו החוקרים יעילות של טיפול בגירוי חשמלי, PES (או pulsed electrical stimulation ) להקלה על כאבים באוסטאוארתריטיס של הברך. במחקר השתתפו 70 מטופלים מעל גיל 70 עם אבחנה קלינית ורדיולוגית של אוסטאוארתריטיס של הברך, אשר חולקו באופן אקראי לקבוצת טיפול ב-PES או לקבוצת פלצבו.

המטופלים בקבוצת PES הונחו ללבוש את המכשיר, אשר נותן פולסים חשמליים בלתי מורגשים דרך אלקטרודות על פני העור, במשך 7 שעות ביום (במהלך השינה) במשך 6 חודשים. התוצאה העיקרית אותה מדדו החוקרים הייתה שינוי בדרוג כאב לפי visual analogue scale או VAS . בנוסף בדקו החוקרים איכות חיים, נוקשות מפרק הברך ותפקוד באמצעות שאלונים.

לאחר 26 שבועות נצפה שינוי מובהק סטטיסטית בדרוג הכאב בשתי הקבוצות (P<0.001 ). אמנם, לא נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות. שיפור משמעותי מבחינה קלינית, כלומר שינוי של 20 מילימטר בדרוג הכאב נמצא ב-56% מקבוצת ה-PES , וב-44% מקבוצת הביקורת. באופן דומה, לא נמצא הבדל בין הקבוצות מבחינת תפקוד ונוקשות, כמו גם הרגשה כללית ואיכות חיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקבוצת מטופלים זו, עם תסמינים קלים עד בינויים, טיפול ב-PES במשך 26 שבועות לא נמצא יעיל יותר מטיפול בפלצבו. החוקרים מציינים כי אחד ההבדלים העיקריים בין מחקר זה לבין מחקרים קודמים אשר הדגימו יעילות של PES , הינו התגובה של קבוצת הביקורת. במחקר הנוכחי תגובה זו הייתה טובה, עם שיפור משמעותי בכאב, ואילו במחקרים הקודמים נמצא הבדל משמעותי בין קבוצת הביקורת לבין קבוצת הטיפול. יתכן וההבדל נובע מבחירת המשתתפים. במחקר זה השתתפו מטופלים עם מחלה קלה עד בינונית, אשר היו פעילים מבחינה גופנית. יתכן ובמטופלים עם מחלה קשה יותר, יש יותר מקום לטיפול ב-PES .

המכשיר הקיים כיום בשוק, Bionicare , נבדק במחקר ארוך טווח, שבו 60% מהמטופלים אשר השתמשו במכשיר במשך שנה היו מסוגלים לדחות ניתוח החלפת ברך למשך לפחות 4 שנים. לעומתם, 35% מקבוצת הביקורת הדגימו שיפור דומה. בתגובה למחקר הנוכחי, המומחים אשר פיתחו את Bionicare מציינים כי במחקר זה השתמשו החוקרים במכשיר PES אשר בנו בעצמם, ועל כן אין מקום להשוואה בינו לבין מכשיר ה-Bionicare .

Arthritis Rheum. February 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה