טכנולוגיות רפואיות

שימוש בדימות (US) בזמן ניקור מפרק או הזרקה למפרק מעלה את דיוק הפרוצדורה (מתוך Am J Sports Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של כתב העת American Journal of Sports Medicine עולה כי שימוש בדימות ככלי עזר בזמן הזרקות למפרקים או ניקור מפרק מעלה את דיוק מיקום המחט במפרק. כמו כן נמצא הבדל ברמת הדיוק בין גישות אנטומיות שונות במפרק glenohumeral .

הזרקות למפרקים וכן ניקור מפרקים נמצאות בשימוש רחב במטרה להוריד כאב ודלקת במפרק. יעילות הזרקות אלה יורדת כאשר המחט פוגעת במיקום לא נכון בתוך המפרק. במחקר זה בצעו החוקרים חקר ספרות על מנת להשוות רמת דיוק בין הזרקות בגישות אנטומיות שונות וכן להעריך יעילות של שימוש בדימות (US ) כעזר להזרקה.

* במפרק glenohumeral , הדיוק גבוה יותר בגישה פוסטריורית (85%) יחסית לגישה האנטריורית (45%).

* בהזרקות ל-subacromial space , למפרק acromioclavicular , וכן בהזרקות למרפק ולברך לא נמצא הבדל בדיוק בין גישות אנטומיות שונות.

* השימוש בדימות שיפר את דיוק ההזרקה במפרק glenohumeral (דיוק של 95% עם דימות לעומת 79% ללא דימות), ב-subacromial space (דיוק של 100% עם דימות לעומת 63% ללא דימות), במפרק acromioclavicular (דיוק של 100% עם דימות לעומת 45% ללא דימות), וכן במפרק הברך (99% לעומת 79%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי רמת הדיוק בהזרקות ובשאיבות ממפרקים עולה באופן משמעותי עם שימוש בדימות ככלי עזר. כמו כן, במפרק glenohumeral נמצא דיוק גבוה יותר בגישה הפוסטריורית מאשר הגישה האנטריורית.

Am J Sports Med. January, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה