טכנולוגיות רפואיות

כריתת כיס מרה בשיטה לפרוסקופית עם חתך בודד לעומת השיטה המקובלת של 4 חתכים (מתוך Arch Surg)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של כתב העת Archives of Surgery סקר את נסיון הכירורגים בבית חולים בלונדון בכריתת כיס מרה לפרוסקופית בשיטה של חתך אחד (Single Incision Laparoscopic Surgery SILS ). מהמחקר עולה כי SILS עשויה להיות שיטה יעילה ובטוחה כמו השיטה המקובלת של 4 חתכים, עם משך אשפוז קצר יותר לאחר הניתוח.

החוקרים אספו מידע פרוספקטיבי על כל החולים אשר עברו כריתת כיס מרה בשיטת SILS במרכז הרפואי St Marys Hospital בלונדון במהלך שנה אחת (יוני 2008 עד יוני 2009). את הנתונים על 41 חולים אלה השוו החוקרים עם נתונים של 58 חולים אשר עברו כריתת כיס מרה מקובלת של לפרוסקופיה עם 4 חתכים בשנה הקודמת (יוני 2007 עד מאי 2008). החוקרים השוו מדדים כגון זמן הניתוח, שיעור ההמרה לניתוח פתוח ומשך האשפוז.

משך ניתוח כריתת כיס המרה נמצא ארוך יותר בשיטת SILS יחסית לשיטה המקובלת של 4 חתכים (126 דקות בממוצע לעומת 95.8 דקות, P<0.001 ). משך הזמן ירד עם צבירת נסיון על ידי המנתחים. שלוש חולים שעברו SILS נזקקו להוספת פורטים נוספים במהלך הניתוח. אף חולה בקבוצת ה-SILS לא נזקק להמרה לניתוח פתוח, לעומת 4 חולים בקבוצת הניתוח הלפרוסקופי המקובל. לאחר SILS החולים נשארו בממוצא 0.76 ימים באשפוז, לעומת 1.53 ימים בקבוצת הלפרוסקופיה המקובלת. בכל קבוצה היה חולה אחד שהסתבך עם דליפת מרה לאחר הניתוח.

לאור תוצאות מחקר זה נראה כי כריתת כיס מרה בשיטת SILS הינה בעלת בטיחות ויעילות דומים לשיטה הלפרוסקופית המקובלת. במאמר מערכת ציינו מומחים מהתחום כי היתרונות במעבר מ-4 חתכים לחתך אחד לא יהיו משמעותיים כמו אלה במעבר מניתוח פתוח לניתוח לפרוסקופי.

Arch Surg. 2010;145(12):1187-1191

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה