טכנולוגיות רפואיות

בבית החולים קפלן: דר’ צביה ולדן תכריז : שם עברי למחלה הקטלנית COPD (גורם התמותה מספר 4 בעולם)

ביום שני הקרוב, 15.11.10, יקיים מכון הריאות בבית החולים ‘קפלן’ את יום המודעות הארצי למחלת הריאות הקטלנית copd בשיתוף איגוד רופאי ריאות בישראל ועמותת “לנשום” (העמותה הישראלית לאסתמה וCOPD).

יום המודעות יפתח חודש מודעות בבית החולים ‘קפלן’ ובו יתקיימו בדיקות מיוחדות לקהל הרחב. במהלך הכנס יבחר שם עברי למחלת הריאות הקשה הסובלת מחוסר מודעות בקרב הציבור הרחב והרופאים בקהילה.

ד”ר פינק, מנהל מכון הריאות בבית החולים ‘קפלן’, מסביר כי מחלת ה COPD הינה קטלנית ביותר ופוגעת בתפקוד היומיומי של החולה, אולם ניתן כיום, בעזרת טיפול מתקדם, המותאם לכל חולה וחולה, לשפר את איכות חיי החולים ב COPD ולהרחיק אותם מסכנת חיים. ישנם בישראל לא פחות מ- 300,000 חולים במחלה, אשר רק כעשירית מהם מאובחנים. 3,000 מהם נפטרים ממנה מידי שנה ולכן היא מוגדרת כגורם הרביעי לתמותה בעולם. “עיקר הבעיה עם המחלה היא חוסר ידיעה בקרב אנשים הנמצאים בקבוצת הסיכון ללקות ב COPD. אנשים אלה אינם מגיעים לאבחון בזמן, ומחלתם מידרדרת ללא טיפול עד אשר הם מאובחנים בשלב בו קשיי הנשימה שלהם הופכים לחמורים, ללא דרך חזרה. מכאן שחשוב ביותר לאתר ולאבחן את החולים בשלבים הראשונים של מחלתם”, הוא מסביר.

איילת השחר וולף, יו”ר עמותת ‘לנשום’, הפועלת למען חולי האסתמה וה-COPD, אמרה כי העמותה הכריזה על תחרות למציאת קמפיין שם עברי למחלה. “הציבור הרחב הוזמן להמציא שם עברי ועשרות שמות התקבלו במהלך השנה.  צוות שופטים בחר את השם שיוכרז בכנס הנבחר ויזכה את ממציאו  בטיסה בכדור פורח בשמי הארץ”, היא אומרת. “גורמי הסיכון למחלה תלויים בגורמים התנהגותיים אך גם סביבתיים כמו עישון או זיהום אויר תעסוקתי או סביבתי. אנו קוראים לאנשים הסבורים שהם עלולים להיכלל בקבוצת הסיכון לבוא ולהיבדק בימי האבחון המיוחדים בקפלן”. 

במהלך הכנס תתקיים הרצאה של הבלשנית פרופ’ צביה ולדן-  “לנשום בעברית”, אשר תסביר מהן ההשלכות הרפואיות והציבוריות למחלה שאין לה שם. עוד בכנס, הרצאה על חשיבות האבחון המוקדם של המחלה ועל דרכי הטיפול בה ע”י ד”ר פינק, יו”ר איגוד רופאי הריאה ומנהל מחלקת ריאות בבית חולים קפלן והרצאה בנושא התמודדות עם המחלה ע”י מנכ”ל עמותת “לנשום” אילת- השחר וולף .

האם את/ה חולה ב copd?

דר’ פינק מסביר על מחלת ה COPD  ומציג שאלות שיסייעו לך לדעת

האם אתה נמצא בקבוצת סיכון ומומלץ שתבצע את הבדיקה בימים המפורטים:

מהי COPD ?  COPD Chronic Obstructive Pulmonary Disease ובעברית “מחלת ריאות חסימתית כרונית” היא מחלה חשוכת מרפא הנגרמת מעישון ומחשיפה לזיהום סביבתי. המחלה מתחילה להתפתח בגופם של החולים בהיותם בני 30 40, וגורמת לירידה הדרגתית בתפקוד הריאות. סימן ההיכר הראשון של המחלה הם קשיי נשימה הולכים וגוברים, המקשים על ביצוע פעולות פשוטות כמו צחצוח שיניים. סימנים נוספים הם שיעול תכוף ופליטת כיח. על פי המלצת איגוד רופאי הריאות על כל מעשן, מעשן לשעבר, או אנשים שנחשפו לזיהום סביבתי אינטנסיבי, לבצע בדיקת תפקודי ריאות לגילוי מוקדם של המחלה. גילוי מוקדם מונע את התדרדרות המחלה באופן בלתי הפיך. הפסקת עישון וחשיפה למזהמים ונטילת טיפול תרופתי מתאים בולמת את התפתחות המחלה ומקלה על התסמינים.

COPD קטלנית יותר מסרטן

91% מהישראלים אינם יודעים, כי מחלת הCOPD הינה בין גורמי התמותה המובילים בעולם. רק 45% מהמעשנים מכירים את מחלת ה-COPD, בפערים ניכרים אחרי סרטן, מחלות לב, איידס ושבץ מוחי ורק 9% מהמעשנים יודעים שהמחלה הורגת. ממצאים אלו עולים מסקר שבחן את מידת המודעות למחלת ה COPD, ביחס למחלות אחרות, הנחשבות לנפוצות וקטלניות, בעיני הציבור הרחב. הסקר נערך ע”י  מרקט ווטש, בקרב 500 נדגמים, המהווים מדגם ארצי מייצג, של האוכלוסייה הבוגרת היהודית בישראל.

השאלות הבאות יסייעו לך לגלות האם את/ה בקבוצת סיכון ל- COPD

האם הנך מעשן, או נהגת לעשן בעבר ?

האם הנך מבוגר מגיל 40 ?

האם אתה משתעל מדי יום ביומו ?

האם אתה פולט ליחה כל יום ?

האם אתה סובל מקוצר נשימה, חמור מבני גילך ?

אם השבת על 3 מהתשובות בחיוב, אתה נמצא בקבוצת סיכון ל-COPD  ,

כדאי שתיבדק בבדיקת תפקודי ריאות, המבוצעת בכל קופות החולים

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה