טכנולוגיות רפואיות

שקיעת הסידן בעורקים הכליליים כמדד סיכון למחלת לב כלילית (מתוך JACC)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-19 באוקטובר 2010 של ה- Journal of the American College of Cardiology (JACC), עולה כי ציון שקיעת הסידן בעורקים הכליליים (Coronary artery calcium, CAC) נמצא כמדד יעיל להערכת הסיכון לאירועים כליליים בקשישים אסימפטומטיים עם סיכון קרדיווסקולארי בינוני.

החוקרים בדקו נתונים על 2,028 משתתפים אסימפטומטיים ממחקר ה- Rotterdam Study ההולנדי. המשתתפים עברו בדיקת Electron beam tomography להערכת שקיעת הסידן בעורקים הכליליים וחישוב ציון ה-CAC. החוקרים חילקו את המשתתפים לקבוצות על סמך הסיכון הקרדיווסקולארי שלהם לפי מדד פרמינגהם, לבעלי סיכון נמוך (<10%), בינוני (10-20%) או גבוה (>20%) לאירועים כליליים בתוך 10 שנים.

הם מדווחים כי לאחר מעקב ממוצע בן 9.2 שנים, נצפו 135 אירועים כליליים. בשלב השני של המחקר בנו החוקרים מודל סטטיסטי הלוקח בחשבון את הערכת הסיכון ע”פ פרמינגהם ואת ציון ה-CAC ובדקו את יעילותו.

מתוצאות המחקר עולה כי המודל המשולב הכולל גם את ציון ה-CAC חזה ביעילות רבה יותר את הסיכון לאירועים כליליים, בהשוואה להערכת הסיכון ע”פ פרמינגהם בלבד. עם זאת, החוקרים מציינים כי מודל שלקח בחשבון גם את ערכי ה-CRP לא נמצא יעיל יותר מהערכת פרמינגהם או מהמודל המשלב גם את ציון ה-CAC.

החוקרים מפרטים כי שימוש במודל הסיכון המשולב הכולל גם את ציון CAC, הוביל לסיווג מחדש של 22% ממשתתפי המחקר לקבוצת סיכון מדוייקת יותר. בקרב משתתפים שהוגדרו בתחילה כבעלי סיכון בינוני ע”פ פרמינגהם, 52% סווגו מחדש כבעלי סיכון בינוני במודל המשולב, 30% סווגו כבעלי סיכון נמוך, ו-22% סווגו כבעלי סיכון גבוה לאירועים כליליים. בקרב משתתפים שהוגדרו ע”פ פרמינגהם כבעלי סיכון נמוך, 11% סווגו מחדש כבעלי סיכון בינוני ו-1% סווגו מחדש כבעלי סיכון גבוה במודל המשולב. בקרב משתתפים בעלי סיכון גבוה ע”פ פרמינגהאם, 29% סווגו מחדש כבעלי סיכון בינוני ו-5% סווגו כבעלי סיכון נמוך במודל המשולב.

לאור תוצאות המחקר קבעו החוקרים ערכי סף לציון ה-CAC, ע”מ להעריך מי מהמטופלים שסווגו בתחילה כבעלי סיכון בינוני דורשים סיווג מחדש. לדבריהם, מטופלים שהוגדרו כבעלי סיכון בינוני ע”פ פרמינגהאם עם ציון CAC של 50 ומטה מוגדרים ע”פ המודל המשולב כבעלי סיכון נמוך, בעוד שאלו עם ציון CAC גבוה מ-615 מוגדרים כבעלי סיכון גבוה.

החוקרים מציינים כי גיל המשתתפים הממוצע במחקר הנוכחי היה כ-70 שנה. לדבריהם, יכולת הניבוי של גורמי הסיכון הקרדיווסוקלאריים המסורתיים מצטמצמת עם הגיל, ואילו עלייה בציון ה-CAC רומזת על החשיפה המצטברת של העורקים לגורמי הסיכון הקרדיווסקולאריים. לפיכך, ציון ה-CAC משפר את יכולת ריבוד הסיכון, בייחוד במטופלים מבוגרים יותר.

J Am Coll Cardiol 2010: 56:1407-1414

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה