טכנולוגיות רפואיות

שיעור ניתוחים אורולוגיים עשוי לצמוח במרפאות כירורגיות בבעלות רופאים (מתוך ה- Journal of Urology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Journal of Urology, עולה כי מרכזים רפואיים המבצעים ניתוחים אמבולטוריים ומצויים בבעלות רופאים מביאים לעלייה בשיעור ניתוחים אורולוגיים להוצאת אבני כליה.

החוקרים מסבירים כי לאור ירידה בשימוש בשירותים רפואיים מסוימים יחד עם עלויות הולכות וגוברות של מרפאות פרטיות, הכנסות הרופאים מצויות במגמת ירידה.  מגמת ירידה זו מובילה את הרופאים לתור אחר מקורות הכנסה נוספים במסגרת מקצועם, כאשר אחד ממקורות אלו מצוי במרכזים כירורגיים אמבולטוריים.

במחקר הנוכחי עקבו החוקרים אחר ביצוע פרוצדורות כירורגיות להוצאת אבני כליה, המבוצעות ב- 5% מן האוכלוסיה האמריקאית, ומובילות לכ- 3 מיליון ביקורים אצל הרופא בשנה.

לדברי החוקרים, קביעת הסף לטיפול אקטיבי באבני כליה עשויה להיות סוביקטיבית.  טיפול תרופתי בצורת חוסמי אלפא עשוי להועיל בפינוי עצמוני של אבנים אלו ע”י הגוף.  לעומת זאת, טכניקות כירורגיות לטיפול בבעיה זו עשויות לעלות מעל ל- 17,000 דולר במרכזים פרטיים.

החוקרים איתרו יותר מ- 2,200 ניתוחים נוספים שבוצעו באיזורים בהם הוקמו מרכזים כירורגיים פרטיים בשנים 2002 2006.  ממצא זה מיתרגם לעלייה שנתית ממוצעת של כ- 11 פרוצדורות ל- 100,000 פרטים.

עוד נמצא כי 4 שנים לאחר פתיחת מרכז רפואי שכזה, שיעור הניתוחים האורולוגיים צמח ב- 64% בקירוב, בהשוואה לאיזור בו לא מצוי מרכז רפואי פרטי.  יחד עם זאת, גם באיזורים בהם נמצאו מרכזים כירורגיים פרטיים, שיעור הניתוחים האורולוגיים במרכזים ציבוריים לא פחת.

לטענת החוקרים קיימים שני הסברים לממצאים שעלו: האחד, המרכזים הרפואיים מוקמו באיזורים בהם היה צורך אמיתי ביותר פרוצדורות אורולוגיות, או לחילופין, העלייה בניתוחים אורולוגיים הינה תוצר של נטל כלכלי המוטל על אורולוגיים.

בעוד שקיימות מגבלות על רופאים כך שלא יפנו מבוטחי ביטוחים בריאותיים למרכזים המצויים בבעלות אותם רופאים, החוקים הנוכחיים בארה”ב מתירים השקעות כספיות של רופאים במרכזים פרטיים, ומספר מרכזים אלו עולה ברחבי המדינה.

בעלות פרטית בידי רופא עשויה לספק לחולה המתאשפז במרכז רפואי שכזה נוחות והעדר חשיפה לחסרונות שבאשפוז בבית חולים רגיל, אולם היא משקפת גם ניגוד אינטרסים כלכלי.

יש לציין מחקר שפורסם לאחרונה באשר לעליית שכיחות ניתוחים אורתופדיים במרפאות פרטיות המצויות בבעלות רופאים.

J Urol

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה