טכנולוגיות רפואיות

היעילות של Da Vinci Surgical System בניתוחי בטן (מתוך Annals of Surgery)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

בגיליון אוגוסט 2010 של ה- Annals of Surgery פורסמה סקירת ספרות ומטה-אנליזה, שנערכה להשוואת היעילות של ה- Da Vinci Surgical System (DVSS) מול לפרוסקופיה בניתוחי בטן. החוקרים מדווחים כי כי מערכת ה-DVSS עשויה לצמצם את הסיכונים הכרוכים בחלק מהניתוחים, אך בניתוחים אחרים לפרוסקופיה היא זולה ומהירה יותר.

מערכת ה-DVSS הינה מערכת ניתוחית רובוטית שאושרה לשימוש ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בשנת 2000. החוקרים כותבים כי זוהי המערכת הרובוטית השכיחה ביותר בשימוש כיום, ועלותה עומדת על 1.5 מיליון דולר.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים ואיתרו 31 מחקרים שהשוו בין ניתוחי בטן באמצעות DVSS ובין ניתוחים בגישה לפרוסקופית. המחקרים כללו 2,166 משתתפים שעברו ניתוחים שונים, כולל מיוטומיה ע”ש הלר, כריתת קיבה, כריתת כיס מרה, פונדופליקציה, מעקף קיבה, ניתוח להנחת טבעת מתכווננת בקיבה, כריתת טחול, כריתת מעי גס, ו-Rectopexy.

מהתוצאות עולה כי בניתוחי מיוטומיה ע”ש הלר נצפו שיעור סיבוכים נמוך יותר ואיכות חיים גבוהה יותר בשיטת ה-DVSS, בהשוואה ללפרוסקופיה רגילה. החוקרים מוסיפים כי במקרי כריתת קיבה וכיס מרה, נצפה זמן החלמה מהיר יותר בשיטת ה-DVSS, לעומת הלפרוסקופיה.

עם זאת, בניתוחי הנחת טבעת מתכווננת בקיבה, כריתת טחול ו-Rectopexy נמצא כי לפרוסקופיה היא זולה יותר ומהירה יותר לעומת ה-DVSS, אם כי תוצאות הניתוח היו דומות ב-2 השיטות. בניתוחי מעקף קיבה נמצא כי ניתוחים בשיטת DVSS הוסבו לשיטות אחרות בשכיחות רבה יותר, כולל גישה פתוחה, לעומת לפרוסקופיה. כמו כן, החוקרים מציינים כי בניתוחי פונדופליקציה וכריתת מעי גס לא נצפה יתרון לאחת השיטות.

לאור התוצאות כותבים החוקרים כי דרושים מחקרים נוספים, כולל מחקרי עלות-תועלת, על מנת לבדוק את יתרונות ה-DVSS ולבחון אילו ניתוחים מתאימים יותר לשיטה. לדבריהם, בשלב זה ה-DVSS מהווה טכנולוגיה מתפתחת, שאינה יכולה להחליף את הגישה הניתוחית הלפרוסקופית.

Ann Surg, 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה