טכנולוגיות רפואיות

לקראת יום מודעות השמיעה הארצי: טיפול בירידה פתאומית בשמיעה: זריקה ישירה לאוזן

פרופ’ גלעד ברגר, מומחה אף אוזן גרון בבי”ח מאיר מקבוצת הכללית וחבר קליני בפקולטה לרפואה באונ’ ת”א

מאות ישראלים עלולים ללקות כל שנה בירידה פתאומית בשמיעה. ירידה זו עלולה להיות מלווה בסחרחורת, בחילה והקאה, צפצופים באוזניים (טינטון) והפרעות בשיווי המשקל. ברוב המקרים, הירידה בשמיעה מתרחשת באוזן אחת בלבד. התופעה עלולה לקרות בכל גיל, אם כי היא שכיחה יותר במבוגרים.
מה הסיבה לירידה הפתאומית בשמיעה?
יש שמייחסים אותה לזיהום נגיפי, חסימת כלי דם, דלף נוזלים מהאוזן הפנימית, תגובה חיסונית של הגוף נגד האוזן הפנימית או גידול בעצב השמע. אולם ב?90 אחוזים מהמקרים הסיבה אינה ידועה.

האם יש טיפול תרופתי לירידה פתאומית בשמיעה?
בשליש עד שני שליש מהמקרים ההחלמה היא עצמונית, שנעה משיפור מועט ועד לחזרה מלאה של השמיעה באוזן. במשך השנים נוסו מגוון של תרופות וטיפולים, אולם הוכח כי התרופה היחידה שמגדילה באופן משמעותי את הסיכוי להחלמה היא פרדניזון, תרופה ממשפחת הסטרואידים שנלקחת דרך הפה.

מאחר שנטילת סטרואידים עשויה להחריף מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, כיב בתריסריון וגלאוקומה, ההמלצה הייתה לא ליטול סטרואידים במקרים אלה, אלא שהימנעות מטיפול מקטינה את סיכויי ההחלמה.

האם ניתן לתת סטרואידים ישירות לאוזן?
בשנים האחרונות פורסמו בעיתונות הרפואית כמה מחקרים שתיארו תוצאות טובות של הזרקת סטרואידים ישירות לאוזן התיכונה. הטיפול ניתן גם לקבוצת חולים שיש לגביהם התווית נגד לקבלת סטרואידים, אלא שמספר המשתתפים ברוב המחקרים היה קטן ולא נכללה קבוצת ביקורת. הרעיון להזריק את התרופה לאוזן התיכונה מבוסס על כך שהתרופה נספגת היטב מחלל האוזן התיכונה אל האוזן הפנימית ושתופעות הלוואי מעטות יותר במתן מקומי לאוזן מאשר במתן דרך הפה. 

במחלקת אף?אוזן?גרון וניתוחי ראש וצוואר במרכז הרפואי מאיר, מקבוצת כללית, מתנהל זה כארבע שנים מחקר שבו מטופלים בשיטה הזו חולים שסובלים מאובדן פתאומי של השמיעה ובמקביל גם ממחלה נוספת שיש לגביה התווית נגד יחסית לנטילת סטרואידים דרך הפה (כמו סוכרת ויתר לחץ דם(.
הטיפול ניתן לחולים שפנו בתוך שבועיים מיום האירוע. הם מחולקים באופן אקראי לשתי קבוצות: המטופלים בקבוצה הראשונה מקבלים סדרה של שלוש זריקות סטרואידים לאוזן התיכונה בהרדמה מקומית ובמרווחים של שבוע. המטופלים בקבוצה השנייה מקבלים את התרופה דרך הפה, תוך ניטור קפדני של הרופא המטפל והמרפאה המטבולית של בית החולים.

מהן תוצאות הטיפול?
התוצאות מצביעות על מיעוט של תופעות לוואי בעקבות נטילת התרופה. תוצאות הניסוי אשר הוצגו בחודש מרץ 20101 השנה בכנס באילת, מראות שלהזרקת התרופה לאוזן יש את אותה השפעה שיש לנטילת התרופה דרך הפה. גם חולים שהפגיעה אצלם חמורה יכולים ליהנות מהטיפול ולצפות לשיפור משמעותי בשמיעה שלהם.

הטיפולים בקבוצת חולים זו זמינים לציבור אחרי הפניית רופא אף?אוזן?גרון, מבוצעים במרפאת החוץ והחולים משוחררים בתום הטיפול לביתם ללא צורך באשפוז.
לאחרונה, הוחלט להרחיב את הטיפול גם לחולים, שאין לגביהם התווית נגד למתן סטרואידים דרך הפה, ואשר שמיעתם לא השתפרה עם טיפול בפרדניזון דרך הפה. הטיפולים זמינים לאלה אשר פנו תוך ששה שבועות מיום האירוע בניסיון להציל את השמיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה