סטודנטים

שכיחות גבוהה של מחלת עין יבשה בחולים עם נפרופתיה משנית לסוכרת מסוג 2 (Clin Ophthalmol)

למעלה ממחצית מהחולים עם נפרופתיה משנית לסוכרת מסוג 2 סובלים ממחלת עין יבשה, אשר נקשרה עם גיל מתקדם, המוגלובין מסוכרר גבוה יותר וקצב פינוי גלומרולארי ירוד, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Ophthalmology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סיבוכים כלייתיים ועיניים לרוב מופיעים יחד. ישנם מחקרים רבים אודות עין יבשה בחולי סוכרת אך אין הערכה של שכיחות עיניים יבשות וגורמי סיכון בחולים עם נפרופתיה משנית לסוכרת מסוג 2.

החוקרים השלימו מחקר חתך שכלל 338 משתתפים (גיל ממוצע של 64.19 שנים; 48.2% גברים), מהם 169 עם נפרופתיה משנית לסוכרת מסוג 2 ו-169 חולים עם0 סוכרת מסוג 2 ללא סיבוכים כלייתיים. כל המשתתפים עברו הערכה של זמן פירוק דמעות והשלימו את שאלון Ocular Surface Disease Index.

מהנתונים עולה כי שכיחות עין יבשה עמדה על 55.6% בקרב חולים עם נפרופתיה משנית לסוכרת מסוג 2 ועל 37.3% באלו עם סוכרת מסוג 2 (p<0.001). חולים עם נפרופתיה היו מבוגרים יותר ועם חציון משך סוכרת ארוך יותר משמעותית, כמו גם שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם, סיבוכי עצב היקפי, אנמיה, הפרעות בפרופיל שומנים, ריכוז אוריאה, קריאטינין ו-CRP בדם. שיעור החולים שטופלו באינסולין גם כן היה גבוה יותר בקבוצה זו.

בחולים עם נפרופתיה משנית לסוכרת מסוג 2 תועדו מדד OSDI גבוהים יותר, אך זמן פירוק דמעות קצר יותר, בהשוואה לחולים עם סוכרת מסוג 2 (p<0.001).

בקרב חולים עם עין יבשה בזרוע נפרופתיה משנית לסוכרת מסוג 2, הגיל הממוצע, חציון משך סוכרת, יתר לחץ דם, סיבוכי עצב היקפי, אנמיה, ריכוז סוכר בדם, המוגלובין מסוכרר, אוריאה בפלזמה, קריאטינין ו-CRP היו גם כן גבוהים יותר בהשוואה לאלו ללא עין יבשה בקבוצה זו.

מניתוח רב-משתני עלה כי גיל מבוגר יותר, ריכוז המוגלובין מסוכרר גבוה יותר וקצב פינוי גלומרולארי נמוך יותר נקשרו בקשר בלתי-תלוי עם עין יבשה בחולים עם נפרופתיה משנית לסוכרת מסוג 2.

החוקרים כותבים כי לאור מגבלות המחקר יש מקום להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הנושא.

Clin Ophthalmol, May 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה