סטודנטים

מה בין ריכוז המוגלובין מסוכרר ובין הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית במבוגרים ללא סוכרת? (J Am Hear Assoc)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association עולה כי הן בגברים והן בנשים, ריכוז המוגלובין מסוכרר של 6.0% ומעלה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה קרדיווסקולארית ותמותה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין ריכוז המוגלובין מסוכרר ובין התפתחות מחלות לב וכלי דם בגברים ובנשים ללא היסטוריה של סוכרת או מחלות לב וכלי דם.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל מבוגרים בגילאי 40-80 שנים מאלברטה, קנדה. הגברים והנשים סווגו לקטגוריות על-פי ריכוז המוגלובין מסוכרר אקראי במהלך שלוש השנים שקדמו לגיוס למחקר. התוצא העיקרי של המחקר היה אשפוז עקב מחלות לב וכלי דם, תוצא משני כלל משלב של תמותה או אשפוז עקב מחלות לב וכלי דם במהלך תקופת מעקב בת חמש שנים עד 31 במרץ, 2021.

מדגם המחקר כלל 608,474 משתתפים (55.2% נשים).

בהשוואה לאלו עם המוגלובין מסוכרר בטווח 5.0-5.4%, בגברים עם ריכוז המוגלובין מסוכרר בטווח 5.5-5.9% תועד סיכון מוגבר לאשפוז עקב מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון מתוקן של 1.12, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.19), בעוד שבנשים לא תועד סיכון דומה (יחס סיכון מתוקן של 1.01, רווח בר-סמך 95% של 0.95-1.08).

בגברים ובנשים עם המוגלובין מסוכרר בטווח 6.0-6.4% תועדה עליה של 38% ו-17% בסיכון לתוצא העיקרי של אשפוז עקב מחלות לב וכלי דם, כאשר באלו עם ריכוז המוגלובין מסוכרר של 6.5% ומעלה תועדה עליה של 79% ו-51% בסיכון לאשפוז עקב מחלות לב וכלי דם, בהתאמה.

עוד עולה מהנתונים כי בקרב גברים, ריכוז המוגלובין מסוכרר בטווח 6.0-6.4% וריכוז המוגלובין מסוכרר של 6.5% ומעלה לוו בעליה של 14% ו-41% בסיכון לתמותה או אשפוז קרדיווסקולארי, בהתאמה.  מנגד, בנשים נמצא כי רק ריכוז המוגלובין מסוכרר של 6.5% ומעלה לווה בעליה של 24% בסיכון לתוצא זה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי ריכוז המוגלובין מסוכרר בטווח 6.0% ומעלה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ותמותה בקרב גברים ונשים ללא סוכרת. נתונים אלו מעידים על חשיבות איזון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ללא תלות בחומרת ההפרעה במשק הסוכר, בפרט בקרב גברים.

J Am Hear Assoc, May 7, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה