סטודנטים

יעילות וסבילות חסמי ביתא בחולים עם עמילואידוזיס לבבי (Int J Cardiol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי בספרות הרפואית קיים מספר מוגבל של מחקרים תצפיתיים להערכת חולים עם עמילואידוזיס לבבי, כאשר רובם כללו חולים עם עמילואידוזיס לבבי טרנסתירטין וחסמי ביתא שימשו לטיפול בקרוב למחצית מהחולים עם עמילואידוזיס לבבי עם סבילות משתנה וללא השפעה על הסיכון לתמותה מכל-סיבה.

הסקירה השיטתית בחנה את הסבילות של חולים עם עמילואידוזיס לבבי לטיפול בחסמי ביתא והעריכה את הקשר עם הסיכון לסיבוכים. החוקרים השלימו חיפוש מקיף בין תחילת שנת 2000 ועד 20 באוקטובר, 2023, לזיהוי מחקרים שבחנו את הטיפול בחסמי ביתא והעריכו את הסבילות או הקשר בין הטיפול התרופתי ובין תוצאים בחולים עם עמילואידוזיס לבבי. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לתמותה מכל-סיבה.

הסקירה כללה שמונה מחקרים תצפיתיים עם 4,002 חולים עם עמילואידוזיס לבבי (87.5% עם עמילואידוזיס לבבי טרנסתירטין ו-12.5% עם עמילואידוזיס לבבי שרשראות קלות). טיפול בחסמי ביתא שימש ב-52.5% מהחולים. עם זאת, למעלה מרבע מהחולים (26.3%) הפסיקו את הטיפול בחסמי ביתא בשל תת לחץ דם, ברדיקרדיה, או עייפות.

באשר לקשר בין טיפול בחסמי ביתא ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה, החוקרים זיהו ארבעה מחקרים בספרות הרפואית, אשר כללו 2,874 חולים עם עמילואידוזיס לבבי טרנסתירטין ו-16 חולים עם עמילואידוזיס לבבי שרשראות קלות.

מטה האנליזה לא הצביעה על קשר בין טיפול בחסמי ביתא ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 0.78, רווח בר-סמך 95% של 0.40-1.51). שני מחקרים בחולים עם עמילואידוזיס לבבי טרנסתירטין לא זיהו השפעה משמעותית של טיפול בחסמי ביתא על הסיכון לתמותה מכל-סיבה בתת-קבוצה של חולים עם מקטע פליטה של חדר שמאל של מעל 40%, אך ישנן תוצאות סותרות אודות חולים עם מקטע פליטה של עד 40% (יחס סיכון מתוקן של 0.78, רווח בר-סמך 95% של 0.40-1.54).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים המוגבלים בספרות הרפואית עולה כי טיפול בחסמי ביתא בחולים עם עמילואידוזיס לבבי מלווה בסבילות מתנה, אך לא זוהה קשר משמעותי בין הטיפול בתרופות אלו ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה.

Int J Cardiol, Jan 24, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה