סטודנטים

התועלת של התערבות כלילית מילעורית לטיפול בחסימה כרונית מלאה של עורקים כליליים (JAMA Netw Open)

התערבות כלילית מילעורית לטיפול בחסימה כלילית מלאה הובילה לשיפור בתסמיני אנגינה ובאיכות החיים של החולים, בהשוואה לתסמינים ואיכות החיים של חולים עם חסימה כרונית מלאה של עורק כלילי בהם ההתערבות הכלילית נכשלה או אלו שטופלו תרופתית בלבד, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית החולים עם חסימה מלאה כרונית מקבלים טיפול תרופתי אופטימאלי במטרה להקל על תסמיני אנגינה ולהביא לשיפור בתוצאות הקליניות. העדר עדויות מוצקות מהווה את המכשול העיקרי לאימוץ גישת טיפול רחבה יותר בחולים אלו שאינם מגיבים לטיפול תרופתי אופטימלי.

הסקירה הנוכחית כללה שבעה מחקרים פרוספקטיביים, מהם שלושה מחקרים אקראיים וארבעה מחקרים תצפיתיים, אשר כלל 2,500 חולים עם חסימה כרונית מלאה עם דיווח על תוצאי איכות החיים לפי שאלון SAQ (או Seattle Angina Questionnaire), הכולל גם נתונים אודות אנגינה ומגבלה גופנית.

התוצאים בקרב חולים לאחר התערבות כלילית מוצלחת לטיפול בחסימה כרונית מלאה נבחנו אל מול התוצאות של התערבות כלילית שלא צלחה או אל מול טיפול תרופתי אופטימאלי ללא ניסיון רה-וסקולריזציה. התוצא העיקרי היה תדירות אנגינה לפי שאלון SAQ.

מהנתונים מחמישה מחקרים עולה שיפור מובהק סטטיסטית בקבוצת החולים לאחר התערבות כלילית מילעורית מוצלחת לטיפול בחסימה כרונית מלאה בהיקף של 12.9 נקודות (רווח בר-סמך 95% של 7.1-19.8) בסקר עם הבדל ממוצע מתוקנן של 0.54 (רווח בר-סמך 95% של 0.21-0.92) לעומת חולים ללא התערבות כלילית מילעורית מוצלחת לטיפול בחסימה כרונית מלאה.

מניתוח הנתונים עלה כי התוצאות לא היו שונות בחלוקה לפי גיל, מין או טיפול בתרופות דוגמת חסמי תעלות סידן, חסמי ביתא וניטראטים.

החוקרים מדווחים על שיפור נלווה באיכות החיים של החולים בהיקף של 14.9 נקודות (רווח בר-סמך 95% של 7.7-22.5) עם הבדל ממוצע מתוקנן של .41 (רווח בר-סמך 95% של 0.25-0.61) ושיפור של 9.7 נקודות במדדי מגבלה גופנית (רווח בר-סמך 95% של 3.5-16.2) עם הבדל ממוצע מתוקנן של 0.42 (רווח בר-סמך 95% של 0.24-0.55).

החוקרים מסכמים וכותבים כי השיפור בתסמינים ובאיכות החיים של חולים לאחר התערבות כלילית מילעורית לטיפול בחסימה כרונית ומלאה של העורק הכלילי עשוי לסייע לרופאים הדנים ביתרונות האפשריים של פרוצדורות אלו לפני החלטה על גישת הטיפול.

JAMA Netw Open, July 2020

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה