סטודנטים

שימוש בסבון ברחצת תינוקות עשוי להפחית את הסיכון למחלות אלרגיות בילדות (Pediatr Allergy Immunology)

במאמר שפורסם בכתב העת Pediatric Allergy and Immunology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שימוש תדיר בסבון בעת רחצת תינוקות בגילאי 18 חודשים מלווה בסיכון מופחת להתפתחות מחלות אלרגיות בגיל 3 שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי המצעד האטופי (Atopic March מוגדר כהתקדמות מאטופיק דרמטיטיס בגיל צעיר למחלות אלרגיות אחרות בשלב מאוחר יותר של תקופת הילדות. במחקר עוקבה ארצי, Japan Environment and Children’s Study, הם בחנו את הקשר בין הרגלי רחצה באמבטיה של תינוקות, הידועים ככאלו העשויים להשפיע על העור, ובין הסיכון להתפתחות מחלות אלרגיות.

נשים הרות שהתגוררו ב-15 אזורים ברחבי יפן גויסו למחקר והחוקרים אספו מידע אודות הרגלי הרחצה של התינוקות בגילאי 18 חודשים והשכיחות של מחלות אלרגיות בגיל 3 שנים.

במסגרת המחקר נבחנו הנתונים אודות 74,349 ילדים, כאשר מרבית התינוקות בגילאי 18 חודשים נרחצו כמעט כל יום. כאשר הם סווגו לארבע קבוצות על-פי תדירות השימוש בסבון במהלך הרחצה (כל יום, רוב הזמן, לעיתים, או לעיתים רחוקות), הסיכון לאטופיק דרמטיטיס בגיל 3 שנים עלה עם ירידה בתדירות השימוש בסבון, כאשר בהשוואה לתינוקות שנרחצו בסבון כל יום, באלו בהם נעשה שימוש בסבון רוב הפעמים נרשמה עליה של 18% בסיכון למחלות אלרגיות (יחס סיכויים מתוקן של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.34), באלו בהם סבון שימוש לעיתים בזמן רחצה תועדה עליה של 72% בסיכון הנ”ל (יחס סיכויים מתוקן של 1.72, רווח בר-סמך 95% של 1.46-2.03) ובמקרים בהם השימוש בסבון היה לעיתים רחוקות בלבד תועד סיכון גבוה כפליים למחלות אלרגיות (יחס סיכויים מתוקן של 1.99, רווח בר-סמך 95% של 1.58-2.50).

הממצאים הללו היו דומים כאשר החוקרים בחנו את הקשר בין שימוש בסבון ברחצת תינוקות בגילאי 18 חודשים ובין הסיכון לאלרגיה למזון, אך לא זיהו קשר דומה עם הסיכון לאסתמה ברונכיאלית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על השפעה מגנה אפשרית של שימוש תדיר בסבון ברחצת תינוקות מפני מחלות אלרגיות בילדות.

Pediatr Allergy Immunology, Apr 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה