סטודנטים

התועלת של Dapagliflozin על תפקוד הלב בחולים ללא-סוכרת לאחר אוטם לבבי קדמי (Int J Cardiology)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב- Dapagliflozin (פורסיגה) עשוי להפחית את הסיכון לפגיעה בתפקוד חדר שמאל ולשמור את תפקוד הלב בחולים ללא סוכרת לאחר אוטם לבבי קדמי עם עליות מקטע ST.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי החשיבות של טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי SGLT-2 בחולים עם אי-ספיקת לב מוכחת היטב. מנתונים מוקדמים עולה כי ישנה חשיבות לתרופות אלו בחולים עם תסמונת כלילית חדה, אך דרושות עדויות נוספות בנושא.

החוקרים השלימו מחקר כפל-סמיות, אקראי-מבוקר, שכלל 100 חולים ללא אבחנה של סוכרת, אשר אושפזו בתמונה של אוטם לבבי עם עליות מקטע ST ועברו התערבות כלילית מילעורית מוצלחת, אך מקטע הפליטה של חדר שמאל היה נמוך מ-50%. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת Dapagliflozin במינון 10 מ”ג או פלסבו, אשר ניתנו פעם ביום.

התוצא העיקרי היה שינוי בתפקוד הלב, כפי שנקבע לפי רמות NT-proBNP שנמדדו בתחילת המחקר ולאחר 12 שבועות מהאירוע הלבבי ו/או מדדי אקו-לב (מקטע פליטה של חדר שמאל, קוטר חדר שמאל בדיאסטולה ומדד מסת חדר שמאל) כפי שנקבע בתחילת המחקר, לאחר 4 ו-12 שבועות מהאירוע הלבבי.

בתקופה שבין אוקטובר 2021 ועד אפריל 2022 גויסו למחקר 100 חולים.

הירידה הממוצעת ברמות NT-proBNP בקבוצת המחקר הייתה גדולה יותר משמעותית עם Dapagliflozin לעומת קבוצת הביקורת (ירידה של 10.17%, רווח בר-סמך 95% של 3.28- עד 19.67, p=0.034).

עוד עולה מהנתונים כי הירידה במדד מסת חדר שמאל הייתה גדולה יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת, עם הבדל של 11.46% (רווח בר-סמך 95% של 19.37- עד 3.56-, p=0.029).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של Dapagliflozin לשמירה על תפקוד הלב בחולים לאחר אוטם לבבי קדמי. עם זאת, הם קוראים להשלים מחקרים גדולים יותר במטרה לאשר את תוצאות המחקר.

Int J Cardiology, Mar 6, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה