סטודנטים

האזנה למוזיקה לפני השינה עשויה להקל על הפרעות שינה משנית לדיכאון (Nordic J Psychiatr)

האזנה למוזיקה לפני השינה הינה התערבות יעילה להקלה על אינסומניה משנית לדיכאון, אם כי ללא השפעה על תסמיני דיכאון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nordic Journal of Psychiatry והוצגו במקביל במהלך כנס ה-European Psychiatric Association.

מחקר MUSTAFI (או Music to Improve Sleep Quality in Adults with Depression and Insomnia) הינו מחקר אקראי שכלל 110 חולים אמבולטוריים עם דיכאון, אשר חולקו להתערבות שכללה האזנה למוזיקה או לרשימת המתנה.

המשתתפים בקבוצת הביקורת האזינו למוזיקה במשך לפחות 30 דקות לפני השינה, במשך ארבעה שבועות. המוזיקה הושמעה דרך אפליקציית MusicStar, הזמינה להורדה ללא עלות בחנות Apple ו-Google Scholar. האפליקציה מתוכננת ככוכב עם מספר צבעים, כאשר כל זרוע של הכוכב מקשרת לרשימת שירים שאורכה בין 30 דקות ועד שעה. כל צבע בכוכב מעיד על מוזיקה במקצב שונה.

התוצא העיקרי היה מדד PSQI (או Pittsburgh Sleep Quality Index), תוצאים משניים כוללים מד אקטיגרפיה, מדד HAMD-17 (או Hamilton Depression Rating Scale) ושאלוני WHO-5 ו-WHOQOL-BREF.

מהתוצאות עולה כי בקבוצת ההתערבות תועד שיפור מובהק סטטיסטית באיכות השינה ובתחושת הרווחה לאחר ארבעה שבועות, כפי שנקבע לפי מדד PSQI (גודל השפעה של 2.1-, רווח בר-סמך 95% של 3.3- עד 0.9-) ולפי מדד WHO-5 (גודל השפעה של 8.4, רווח בר-סמך 95% של 2.7-14.0).

לאחר 8 שבועות, כלומר, ארבעה שבועות לאחר סיום ההתערבות, השיפור במדד PSQI פחת (גודל השפעה של 0.1-, רווח בר-סמך 95% של 1.3- עד 1.1). לא תועד שינוי במדדי שינה לפי מד אקטיגרפיה ולא זוהו שינויים בתסמיני דיכאון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי האזנה למוזיקה לפני השינה מהווה התערבות זולה ובטוחה, ללא תופעות לוואי, העשויה להקל על הפרעות שינה משנית לדיכאון.

Nordic J Psychiatr, March 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה