סטודנטים

התועלת של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי על דיכאון אימהי לאחר-לידה (BMC Psychiatry)

דיכאון

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה חדשה, מהן עולה כי התערבויות המבוססות על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לדיכאון בתקופה פרינטאלית עשויות להיות יעילות, אך לאור הטרוגניות רבה ואיכות נמוכה של המחקרים שנכללו בסקירה, דרושות עדויות נוספות בנושא.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיכאון סביב תקופת הלידה (במהלך ההיריון ובשנה לאחר הלידה) מופיע בשכיחות גבוהה ומלווה במגוון רחב של השפעות שליליות על האם, התינוק, בני המשפחה והקהילה. למרות עדויות קודמות התומכות ביעילות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי כנגד דיכאון פרינטאלי, אין מידע רב אודות השפעות התערבויות אלו על תוצאים משניים.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה במטרה לבחון את היעילות של התערבויות המבוססות על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי כנגד דיכאון פרינטאלי על תסמיני דיכאון. מטרות משניות כללו הערכה של היעילות של התערבויות אלו כנגד דיכאון פרינטאלי על תסמיני חרדה, דחק, הורות, תמיכה חברתית וכישורי הורות. הסקירה כללה מחקרים אקראיים ומבוקרים שהשלימו השוואה בין התערבויות המבוססות על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי כנגד דיכאון פרינטאלי.

הסקירה כללה 31 מחקרים עם 5,291 משתתפות ו-26 מחקרים עם 4,658 משתתפות נכללו במטה-אנליזה.

מניתוח הנתונים עולה כי גודל ההשפעה הכולל היה בינוני עם הטרוגניות רבה. השפעות משמעותיות של ההתערבות זוהו רק עבור חרדה, דחק, או תמיכה חברתית, אך מחקרים מעטים בחנו תוצאים משניים.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי סוג ההתערבות בקבוצת הביקורת, סוג הטיפול הקוגניטיבי-התערבותי וסוג איש המקצוע הרפואי השפיעו משמעותית על תוצאות ההתערבות מבחינת תסמיני דיכאון. עוד מציינים החוקרים חשש מפני סיכון להטיה במרבית המחקרים, כאשר במחקר אחד נקבע סיכון גבוה להטיה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי התערבויות המבוססות על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי עשויות להיות יעילות כנגד דיכאון אימהי לאחר-לידה, אך לאור איכות המחקרים וההטרוגניות הרבה דרושים מחקרים נוספים בנושא. עוד מומלץ לקבוע אילו נתונים נדרשים להערכת יעילות התערבויות אלו, על-מנת להביא לדיווח עקבי ואחיד בין מחקרים הבוחנים את הנושא.

BMC Psychiatry. 2023 Mar 29

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה