סטודנטים

התערבויות מבוססות-מיינדפולנס עשויות לשפר תוצאות מחלת מעי דלקתית (J Psychosom Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Psychosomatic Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות בתועלת של התערבויות מבוססות-מיינדפולנס לשיפור תוצאים בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בריאות נפשית הינה אחד הגורמים התורם לפתוגנזה של מחלת מעי דלקתית. לאור זאת, התערבויות פסיכותרפויאטיות, דוגמת התערבויות מבוססות-מיינדפולנס, נבחנות שוב ושוב במחקרים שונים להערכת ההשפעה על תוצאות מחלת מעי דלקתית.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון באופן שיטתי את העדויות הזמינות אודות התערבויות מבוססות-מיינדפולנס בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית שכללה חיפוש במאגרי Medline, PsychINFO, CINAHL, EMBASE, Cochrane ו-Scopus, לזיהוי מחקרים קליניים מבוקרים, אשר בחנו את התועלת של התערבויות מבוססות-מיינדפולנס על מגוון תוצאים ביו-פסיכו-סוציאליים בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

החיפוש הוביל לזיהוי שמונה מחקרים עם 575 משתתפים.

מטה-אנליזה של הנתונים מהמחקרים הללו העידה כי התערבויות מבוססות-מיינדפולנס יעילות יותר מהטיפול שניתן לקבוצת הביקורת עם שיפור בטוח הקצר בדחק (הבדל ממוצע מתוקן של 0.38-, p=0.007), מודעות (הבדל ממוצע מתוקן של 0.59, p=0.000001), רמות CRP (הבדל ממוצע מתוקן של 0.25-, p=0.04) ואיכות חיים בריאותית (הבדל ממוצע מתוקן של 0.45, p=0.0001).

מהנתונים עלה כי התוצאות נותרו לאורך הטווח הרחוק בהערכת ההשפעה של תחושת דחק (הבדל ממוצע מתוקן של 0.44-, p<0.05) ומודעות (הבדל ממוצע מתוקן של 0.52, p=0.008), אם כי ההשפעה על איכות החיים הבריאותית לא נותרה מובהקת סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי התערבויות מבוססות-מיינדפולנס עשויות לשמש כאמצעי נוסף למתן טיפול הוליסטי בחולים עם מחלת מעי דלקתית. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים על-מנת להבין טוב יותר את הנושא.

J Psychosom Res, Mar 14, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה