סטודנטים

האזנה למוזיקה עשויה להקל על תסמינים פסיכולוגיים והתנהגותיים של דמנציה (Int J Geriatr Psychiatry)

האזנה פרטנית למוזיקה עשויה להקל על תסמינים פסיכולוגיים והתנהגותיים של דמנציה, אם כי מדובר בהשפעה קצרת-טווח, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Geriatric Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדויות קודמות הראו כי האזנה פרטנית למוזיקה עשויה להפחית משמעותית תסמינים פסיכולוגיים והתנהגותיים של דמנציה. עם זאת, המחקרים שפורסמו עד כה התבססו על סמני עזר מבוססי שאלונים של ההשפעה של מוזיקה על תסמינים פסיכולוגיים והתנהגותיים של דמנציה (Behavioral and Psychological Symptoms of Dementia, או BPSD). כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעה של האזנה למוזיקה על BPSD באופן שיטתי ובחנו את המגבלות המתודולוגיות של מחקרים תצפיתיים קודמים.

במסגרת המחקר נבחנו תסמינים פסיכולוגיים והתנהגותיים של דמנציה בקרב מבוגרים בבתי אבות עם דמנציה אשר לקחו חלק בקבוצת התערבות שכללה האזנה פרטנית למוזיקה (44 משתתפים) או קבוצת ביקורת (46 משתתפים) במחקר אקראי ומבוקר. צופים מיומנים עקבו אחר 18 תסמינים פסיכולוגיים והתנהגותיים של דמנציה במרווחים של 15 דקות לפני, במהלך ולאחר מפגש האזנה פרטנית למוזיקה.

מהנתונים עולה כי תסמינים פסיכולוגיים והתנהגותיים של דמנציה תועדו בשכיחות נמוכה יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת במהלך ההתערבות, אך לא לפני או אחרי מפגש האזנה פרטנית למוזיקה.

בדומה, בעוד שבחולים בזרוע הביקורת תועדה מגמה יציבה של תסמינים פסיכולוגיים והתנהגותיים של דמנציה, בקבוצת ההתערבות תועדה מגמה בצורת U בתסמינים אלו, עם תסמינים יציבים לפני האזנה למוזיקה, ירידה בתסמינים במהלך ההאזנה למוזיקה ועליה חוזרת לאחר המפגש. החוקרים מדווחים על שונות בין-אישית משמעותית בתסמינים פסיכולוגיים והתנהגותיים של דמנציה בתחילת הדרך ובעת ההערכה לפני ואחרי ההתערבות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצטרפים לעדויות קודמות התומכות בתועלת של האזנה למוזיקה להקלה על תסמינים פסיכולוגיים והתנהגותיים של דמנציה, אם כי ההשפעה אינה נותרת זמן רב. מאחר ומדובר בהתערבות פשוטה, זמינה, ללא תופעות לוואי, הם ממליצים לשלבה בשגרה היומיומית של חולי דמנציה.

Int J Geriatr Psychiatry, March 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה