סטודנטים

עדויות חדשות מצביעות על גורמי סיכון אימהיים להתפתחות רטינופתיה של פגות (Retina)

מאפיינים אימהיים בזמן היריון, כולל מצב סוציו-אקונומי, הרגלי עישון וזיהום מי שפיר, הינם גורמי סיכון אפשריים להתפתחות רטינופתיה של פגות בקרב פגים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Retina.

משתנים אימהיים לפני הלידה לא נחשבו עד כה כגורמי סיכון להתפתחות רטינופתיה של פגות, אך יש עדויות לפיהן משתנים אלו עשויים להשפיע על הפתוגנזה של רטינופתיה בפגים. במחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה נכלל 236 זוגות אם-תינוק, כאשר התינוקות נולדו לאחר 26-30 שבועות היריון והופנו להשלמת בדיקת סקר לרטינופתיה של פגות. משתנים סוציו-דמוגרפיים אימהיים, מחלות רקע של האם והיילוד וסיבוכי הריון נבחנו כגורמי סיכון אפשריים להתפתחות רטינופתיה של פגות.

מהנתונים עולה כי ביטוח Medicaid, זיהום מי שפיר ועישון במהלך היריון היו בקורלציה עם הסיכון להתפתחות רטינופתיה של פגות בכל דרגה. לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, ביטוח רפואי וזיהום מי שפיר נותרו גורמי סיכון בלתי-תלויים לרטינופתיה של פגות.

החוקרים מציינים כי מאחר וביטוח Medicaid מבוסס על יכולת כלכלית, הוא עשוי לשמש כסמן לרמת הכנסה נמוכה או מצב סוציו-אקונומי נמוך. למרות שתקנון לערפלנים אפשריים הוביל לאובדן מובהקות סטטיסטית של הקשר בין עישון ובין רטינופתיה של פגות, הסיכון נותר גבוה פי שלוש בקרב תינוקות לאימהות מעשנות, בהשוואה לאימהות שאינן מעשנות.

נתונים אלו מעידים כי הסיכון לרטינופתיה של פגות מושפע מאירועים המתרחשים במהלך ההיריון, כולל מצב סוציו-אקונומי של האם ומחלות רקע. במידה וממצאי המחקר יאושרו במחקרים נוספים, אזי תוצאות אלו מחזקות את חשיבות ייעוץ להפסקת עישון בקרב נשים הרות.

Retina, March 2023

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה