סטודנטים

האם הריון מרובה עוברים מעלה את הסיכון לדיכאון לאחר לידה? (J Affective Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Affective Disorder מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מיפן, מהן עולה כי בנשים עם הריון מרובה עוברים סיכון מוגבר להתפתחות דיכאון לאחר-לידה לאחר שישה חודשים, אם כי לא תואר סיכון מוגבר להופעת דיכאון לאחר-לידה בחודש הראשון לאחר הלידה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיכאון לאחר לידה כרוך בהשלכות שליליות על האם ועל היילוד. עם זאת, הקשר בין הריון מרובה עוברים ובין הסיכון לדיכאון לאחר-לידה  אינו ידוע לאור הבדלים בשיעורי ההימצאות של דיכאון לאחר-לידה על-פי מדינה, מוצא אתני וסוג המחקר. לאור זאת, מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם בנשים יפניות עם הריון מרובה עוברים מצויות בסיכון גבוה להתפתחות דיכאון חודשה ושישה חודשים לאחר לידה.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי (Japan Environment and Children’s Study) נערך בין ינואר 2011 ועד מרץ 2014 וכלל 77,419 נשים הרות. הערכת דיכאון לאחר-לידה התבססה על מדד EPDS (או Edinburgh Postnatal Depression Scale) לאחר חודש ולאחר שישה חודשים מהלידה. מדד של 13 נקודות ומעלה מעיד על תוצאה חיובית בבדקה לנוכחות דיכאון לאחר-לידה.

מדגם המחקר כלל 77,419 משתתפות, כולל 76,738 נשים לאחר הריון עם עובר יחיד, 676 נשים עם הריונות תאומים ו-5 נשים עם הריונות של שלישייה. מבין אלו, 3.6% מהנשים אובחנו עם דיכאון חודש לאחר לידה ו-2.9% מהנשים אובחנו עם דיכאון שישה חודשים לאחר לידה.

בהשוואה להריון עם עובר יחיד, הריון מרובה עוברים לא נקשר עם סיכון מוגבר להתפתחות דיכאון לאחר לידה לאחר חודש אחד (יחס סיכויים מתוקן של 0.968, רווח בר-סמך 95% של 0.633-1.481), אך לווה בסיכון מוגבר לדיכאון שישה חודשים לאחר לידה (יחס סיכויים מתוקן של 1.554, רווח בר-סמך 95% של 2.308-1.046).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור ממצאי המחקר, נשים יפניות עם הריון מרובה-עוברים עשויות להוות אוכלוסיית יעד למעקב ובדיקות סקר לדיכאון לאחר-לידה למשך לפחות שישה חודשים לאחר הלידה.

J Affective Dis, May 15, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה