סטודנטים

אימון חוש הריח מפחית רגישות לכאב בילדים ומתבגרים עם כאבי ראש (Front Pan Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Pain Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לחשיפה לריחות ואימון חוש הריח (Olfactory Training) השפעה חיובית על תפקוד חוש הריח וסף כאב בילדים ומתבגרים עם כאב ראש ראשוני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות כאבי ראש בילדים ומתבגרים עלתה בשנים האחרונות. אפשרויות טיפול מבוססות-ראיות לכאבי ראש הן עדיין מוגבלות. מחקרים הציעו השפעה חיובית לריחות על כאב ומצב רוח וכעת הם ביקשו לבחון את ההשפעה של חשיפה חוזרת לריחות על הערכת כאב, מוגבלות על-רקע כאבי ראש ותפקוד חוש ריח בילדים ומתבגרים עם כאב ראש ראשוני.

מדגם המחקר כלל 80 חולים עם מיגרנה או כאב ראש על-רקע מתח שרירים (גיל ממוצע של 13.1 שנים), מהם 40 עברו אימון יומי של חוש הריח עם ריחות נעימים שנבחרו באופן פרטני למשך שלושה חודשים ו-40 קיבלו את הטיפול האמבולטורי הטוב ביותר כקבוצת ביקורת.

בתחילת המחקר ולאחר שלושה חודשי מעקב, החוקרים בחנו את תפקוד חוש הריח לפי סף ריח; הבחנה בין ריחות; זיהוי ריח ומדד Threshold, Discrimination, Identification (או TDI)  וכן העריכו את סף זיהוי מכאני וסף כאב, סף כאב חשמלי, תוצאים לפי דיווח המטופלים על מוגבלות משנית לכאבי ראש, מוגבלות עקב כאב ותדירות כאבי ראש.

מהתוצאות עולה כי אימון עם ריחות הביא לעליה משמעותית בסף לגירוי חשמלי, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p=0.001). בנוסף, אימון חוש הריח הביא לעליה משמעותית בתפקוד חוש הריח לפי מדד TDI (p=0.007), בפרט בסף חוש הריח, בהשוואה לביקורות (p=0.008).

תדירות כאבי ראש, מוגבלות עקב כאבי ראש לפי מדד Pediatric Migraine Disability Assessment ומוגבלות עקב כאב לפי מדד Pediatric Pain Disability Index, השתפרו משמעותית בשתי הקבוצות, ללא הבדל בין הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אימון חוש הריח ועליה בסף החשמלי לכאב עשויה להפחית את הרגישות לכאב באלו עם כאבי ראש תדירים. ממצאים אלו מעידים על התועלת האפשרית של אימון חוש הריח כאמצעי לא-תרופתי להקלה על כאבי ראש בילדים.

Front Pan Res, Feb 13, 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה