סטודנטים

ליקוי קוגניטיבי מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה לא-מאוזנת בקשישים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAAAI)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Allergy, Asthma & Immunology עולה כי ירידה בתפקוד הקוגניטיבי מלווה באיזון אסתמה ירוד בקרב קשישים.

בתת-מחקר של מחקר אורכי להערכת ההשפעה של דיכאון על הזדקנות ואסתמה  נכללו 81 מבוגרים בגילאי 60 שנים ומעלה עם אבחנה של אסתמה, במטרה לקבוע אם קיים קשר בין ליקוי קוגניטיבי ובין איזון אסתמה גרוע יותר.

החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי להשוואת המדדים הקוגניטיביים של החולה לפי סולם MoCA (או Montreal Cognitive Assessment) אל מול דרגת איזון אסתמה, כפי שנקבע לפי שאלון Asthma Control Questionnaire.

בנוסף, הם השלימו הערכה של דגימות דם מהחולים שנלקחו בתחילת המחקר במטרה לקבוע אם קיים קשר בין ליקוי קוגניטיבי, איזון אסתמה ודפוסי ציטוקינים דלקתיים. מחקרים קודמים הראו כי דלקת סיסטמית משמעותית יותר, בפרט דלקת שאינה מסוג 2, מלווה בסיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי.

מהנתונים עולה כי בחולים עם ליקוי קוגניטיבי חמור יותר תועד סיכוי גבוה יותר לאיזון ירוד של אסתמה (הבדל ממוצע של 0.12-, רווח בר-סמך 95% של 0.19- עד 0.05-) לאחר תקנון לגיל, מין, מוצא/גזע, רמת השכלה, רמת הכנסה ודיכאון.

עוד עולה מהנתונים קשר בין ליקוי קוגניטיבי ובין רמות מוגברות של MCP-1 (או Monocyte Chemoattractant Protein-1), אנטגוניסט לקולטן ל-IL-1, GM-CSF, TNF-Alpha ו-IL-5 (בכל במקרים, p<0.05).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם סמני דלקת סיסטמיים הקשורים עם ליקוי קוגניטיבי תורמים לאיזון אסתמה ירוד באוכלוסייה זו בסיכון מוגבר.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAAAI

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה